Fråga Martin

Martin Lidberg är din coach på Kropp & hälsa.

Foto: stefan jerrevång
HÄLSA

Skicka din fråga till [email protected]

Jag vill ha muskler i stället för ”tuttar”

Jag är en 30-årig man som behöver träningsråd. Jag väger 75–77 kilo, men har fått tuttar och mage som jag vill bli av med. Vill även få bättre hållning. Jag har börjat köra situps (3x30) samt armhävningar (3x50) i stort sett varje dag.

Har ganska brett mellan armarna för att få mer bröstmuskler samt händerna vinklade utåt för bättre resultat. Ska även börja köra sidorna (mage). Är något jag ska göra annorlunda för att få bättre resultat?

Martin

Martin svarar : För att bli av med tuttar och mage så räcker det tyvärr inte med att du kör lite armhävningar och situps varje dag. Du förbränner inte alls så många kalorier under den korta tid du nu tränar.

Självklart blir du starkare och bygger upp vissa muskler under det synliga fettet. Men vill du få dina muskler synliga och få en bättre hållning så måste du träna mer varierat och få med alla muskler på din kropp, samt att du måste sätta igång med konditionsträning.

Ju bättre kondition du har desto lättare har du att använda fett som bränsle när du tränar. Gör detta helhjärtat och fullt ut utan att smådutta som nu.

Om det är så att du gillar öl så bör du genast minska den konsumtionen. Öl är en av de största orsakerna till att män får mage och tuttar. Sätt igång redan i dag så är du snart i superform!

Fettet sätter sig på lår och rumpa

Kan man få bort gammalt fett på lår och rumpa? Och vad är den bästa träningen för detta? Jag är kurvig och när jag går upp i vikt sätter det sig först på brösten, låren och rumpan. Jag har kommit igång med joggning och tycker att jag märker viss skillnad men inte mycket.

Louise

Martin svarar : Kroppens fettceller byts hela tiden ut så oavsett om du haft mycket fett på vissa delar av din kropp en längre tid så är det inte gammalt fett. Att du har fettansamlingar just runt bröst, rumpa och lår är typiskt för kvinnor då ni lättare lagrar fett på dessa kroppsdelar på grund av hormonet östrogen.

Självklart kan du bli av med detta fett men det krävs lite hårdare arbete om du varit rund på dessa ställen en längre tid. Du vet säkert att det inte går att punktförbränna fett och därför kommer du att tappa fett på hela kroppen när förbränningen väl satt igång.

Se till att variera mellan konditions- och styrketräning. På så sätt får du igång din förbränning och ökar din ämnesomsättning. Försök att jogga eller powerwalka i slät terräng och backar flera gånger i veckan och styrketräna hela kroppen minst ett par gånger i veckan.

Självklart måste du även sköta din kost för att få ett bra resultat, gör du inte det så spelar det ingen roll hur mycket du än tränar.

Jag är säker på att du grejar detta galant!

Jag blev sjuk när jag började träna

Jag är en tjej som tränat i nästan hela mitt liv. Men för två år sedan slutade jag träna, och när jag nu försöker börja igen blir jag förkyld och sjuk. Jag började träna sex dagar i veckan direkt. Kan det bero på att jag inte är van vid så hård träning? Jag kan inte påstå att jag äter jättenyttig mat precis. Kan det vara det? Eller tror du att jag behöver äta någon form av kosttillskott?

Tacksam för svar

Martin svarar : Själva träningen är katabol, alltså nedbrytande för dina muskler. Hård träning sänker även vårt immunförsvar och man blir mer mottaglig för infektioner en tid efter. Kroppen reagerar då genom att stärka upp vår kropp och vårt immunförsvar ytterligare när vi vilar och får återhämta oss igen.

Alla tål olika mycket hård träning och genom att ha en progressiv ökning i ditt träningsschema så vänjer du din kropp vid att tåla mer och hårdare träning. Jag rekommenderar dig därför att börja i ett lugnare tempo med färre pass i veckan för att sakta men säkert öka på din träningsmängd och intensiteten på passen.

Du behöver inga kosttillskott om du ser till att äta nyttigt och allsidigt. Med rätt mat med mycket antioxidanter stärker du upp ditt immunförsvar, så se därför till att få i dig rikligt med frukt och grönsaker varje dag. Lycka till!

Hur skonar jag ryggen?

Jag är 36 år och mor till två barn på 10 och 13 år. Mitt problem är att jag vill träna, men min rygg sätter käppar i hjulen hela tiden.

Jag är 164 cm lång och väger 89 kilo. Jag älskar att vara ute och gå men kroppen skriker och sedan blir jag dålig och får äta värktabletter för att orka med vardagen. Dessutom blir jag av med jobb på jobb på grund av min rygg.

Maria Eklund

Martin svarar : Tyvärr är det många svenskar som går omkring med ryggvärk. Jag hade själv problem med en disk under några år och vet hur jobbigt det kan vara både fysiskt och mentalt.

De flesta blir tyvärr inaktiva och slutar röra på sig och det är oftast det värsta man kan göra mot sin rygg. Tvärtom behöver man stärka ryggen för att avlasta diskar och kotor.

Jag rekommenderar dig att gå till en sjukgymnast för att få en diagnos. Om de inte hittar något allvarligt fel får du säkert bra övningar för att stärka din rygg. När du har stärkt ryggen så är det dags att sätta igång med din övriga träning för att skapa en kropp som du trivs och mår bra med.

Jag önskar dig all lycka och håller tummarna för att värken snart är borta.