Så klarar du Vasaloppet!

Foto: gustav mårtensson
Vasaloppet, Öppet spår och de kortare varianterna genomförs under tio dagar mellan den 26 februari och den 7 mars.
HÄLSA

Snart är det dags för Vasaloppet att gå av stapeln. Det är hög tid för den sista uppladdningen.

Längskidproffset Jan Ottosson tipsar hur du ska göra för att ta dig över mållinjen.

Vasaloppet är en av världens mest populära skidtävlingar, men du behöver inte vara elitåkare för att klara de nio milen i skidspåret. Varje år stakar sig ungefär 40 000 personer fram i Dalarnas snötäckta skogar. Oavsett om du tänkt åka det långa loppet eller någon av de kortare varianterna är det inte försent att maxa formen. Men samtliga lopp kräver en hel del förberedelser. Det är mycket att hålla koll på – åkteknik, vallning, utrustning och träning. Och ju längre lopp desto viktigare är uppladdningen.

Bra träning

En som vet vad som krävs är längdskidproffset Jan Ottosson. Med fyra guldmedaljer i Vasaloppet, två OS-guld och åtta individuella SM-guld på prishyllan delar han nu med sig av sina bästa tips i tränings-dvd:n ”Så gör du ditt bästa Vasalopp”.?Filmen riktar sig till alla som vill bli bättre i skidspåret, från nybörjaren till elitmotionären.

– Skidåkning är väldigt bra träning eftersom man använder hela kroppen. Ska man åka Vasaloppet för första gången är det viktigt att man förberett sig och har snövana. Ju mer skidor du åker desto bättre flyt får du. Det är mycket teknik och den kommer ju med skidvanan, säger Jan Ottosson.

Hur kan man träna om det inte finns någon snö?

– Allt som får upp pulsen och tränar konditionen är bra. Men helst något där du tränar både armar och ben. Man behöver uthållighetsstyrka. Det får man på rullskidor och då tränar du även rygg, mage och armar.

Vad bör man tänka på före och under loppet?

– Man bör stoppa i sig lite mer än normalt, dagen eller dagarna innan. Ät frukost lite senare än vanligt, ett par timmar innan start, om det går. Det viktigaste är att få i sig näring under själva loppet. Antingen vid vätskestationerna eller att man tar med sig ett vätskebälte och börjar dricka tidigt, redan efter 20–30 minuter. Vänta inte tills du blir törstig eller hungrig, då är det ofta försent.

Vad är ett vanligt fel?

– Det är väl just att de slarvar med frukosten innan de sticker i väg och blir hungriga efter ett tag när loppet har börjat. Då förlorar man mycket av sin kapacitet. Många stressar också för mycket i början, då slösar man på energin i onödan.

Hur ska man klä sig i spåret?

– Superunderställ och tävlingsdräkt. Man behöver inte ha så mycket mer på sig. Om det är kallt kan man ta en lättviktsjacka över, men man klarar sig med tävlingsdräkt och superunderkläder. För mycket kläder gör att man förlorar mycket vätska eftersom man svettas. Det gäller att hålla sig varm innan man sticker i väg bara.

Vad behöver man för utrustning?

– Det beror på hur mycket pengar man vill lägga ned. Jag rekommenderar racingskidor och pjäxor, de är enklare att åka på och glider bättre. Det är inte som i slalom, att det är svårare att åka på elitutrustning, det är snarare tvärtom.

Det är lättare och det finns bara fördelar. Det finns bra stavar från 600 kronor och uppåt. Det viktigaste är att de har ett handtag som man trivs med. Och att man har testat grejorna, så att man hinner träna på dem innan loppet.