Så undviker du julens fettfällor!

HÄLSA

Rädd om midjemåttet i jul? Näringsexperterna tipsar om hur du sicksackar dig till en smalare jullunch med kollegorna.

Foto: Stefan Jerrevång
Balansera det feta, tipsar dietisten Lina Gebäck.

Julborden stundar och för många bjuds flera tillfällen till tabberas. Den traditionella julmaten är ofta fet och socker- och proteinrik – något som kan göra nyårsstassen för tajt. Men dietisten Lina Gebäck, frontfigur i Linas matkasse, och näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om hur du kan ta dig an julmaten utan att bli däst samtidigt som du undviker pluskilon.

Balans på tallriken

– Satsa främst på enkla råvaror som lax, sill, brysselkål och potatis. Sedan kan man ta en sked av de sammansatta rätterna – korv, fläskkorv, köttbullar och Janssons frestelse, säger Fredrik Paulún.

Lina Gebäck rekommenderar att man försöker äta så varierat som möjligt. Hon framhåller att potatisen, brödet och grönsakerna är viktiga för att balansera de feta rätterna. Och det går att välja smalare alternativ av samma sorts mat.

– Ska du äta sill kan du ta den inlagda löksillen. Även om lagen innehåller socker är den bättre än senaps- eller vitlökssill som ofta är baserad på till exempel crème fraiche, säger Lina Gebäck.

Glöm inte att njuta

För en del hör snaps julen till. Alkohol är kärlvidgande och sänker sockerhalten i blodet. Fredrik Paulún ser inget hinder för att en frisk människa unnar sig en eller två snapsar och en öl till maten.

– Det är vad de flesta brukar känna sig nöjda med. Alkohol i kombination med fet mat kan vara bra för matsmältningen.

Några fettsnåla desserter tillhör inte det sedvanliga julbordet. Men även här råder Fredrik Paulún att ta lite av det man är sugen på.

– Det räcker med en sked av allt för att känna sig tillfredsställd. Och en ”julkaffe” med kanel och kardemumma är bra. Kanelen sänker och balanserar blodsockret. Om det finns kanel kan du också strö den på ris à la Maltan.

Med experternas råd i bakhuvudet kan du förhoppningsvis njuta utan oro för extrakilon. Men tänk också på:

– Det är viktigare att vara noga med vad man äter före och efter jul än under högtiden, säger Fredrik Paulún.n

FAKTA

RÄDDA VIKTEN

Kolla in vad som finns innan du tar för dig.

Frossa inte – smaka en sked av allt du tycker om.

Fyll på med enkla råvaror om du inte känner dig mätt. Till exempel skinka, fårfiol, lax och grönsaker.

Välj det smalare alternativet – som löksill framför senapssill.

Ta en paus – går det att ta en bensträckare mellan varmrätt och efterrätt? Ta lite luft och låt maten sjunka in. Då känner du också efter hur mätt du är och kanske tar mindre av desserten.