15 minuters julträning

1 av 2
HÄLSA

Träna på självaste julafton? Inte så dumt som det låter. Förena nytta med nöje och träna med Kalle och hans vänner. 15 minuter gör susen.

Situps framför Kalle Anka

(1 min)

Dagens höjdpunkt för de allra flesta. Men det kanske inte gör något om du missar en minut då du säkert redan sett Kalle ett antal gånger. Lägg dig på golvet vid sidan av tv:n. Kör situps under en minut eller så många som du orkar. Det är viktigare med kvalitet än kvantitet. Du kanske rentav får med dig någon annan familjemedlem ner på mattan också.

Dansa runt granen (4 min)

Dra med familjen och vännerna på flera extrarundor runt granen eller dansa runt i hela huset, upp och ner i trapporna. Dansa åt höger och dansa åt vänster. Här kan du även lägga in dansen ”huvud-axlar-knä och tå knä och tå” som i och för sig inte är en julsång, men som kan vara rolig ändå och som självklart ger mer träning.

Ta en rask promenad (5 min)

Runt huset eller ett par varv runt kvarteret där du bor. Samla ihop alla paketpapper under dagen/kvällen genom att alltid stå i upprätt läge för att plocka upp så får du samtidigt en knäböj. Ta med dig soporna och passa då på att ta en liten frisk promenad. Det är alltid skönt att röra på sig efter all mat och friskluften gör att vi känner oss piggare.

Hopprep med barnen (2 min)

Ett trix är att köpa hopprep till barnen. Turas om att hoppa eller hoppa två minuter på raken. Det borde få upp ditt flås rejält. Öva dubbelhopp, höga hopp eller hoppa så snabbt du kan. Tävla med barnen så kanske det blir mer än två minuter. Även om du inte hoppat sedan du var liten kommer du märka att det sitter i ryggmärgen.

Utfall vid diskmaskinen (3 min)

Missa aldrig ett tillfälle till träning. Utfall gör susen för rumpan och låren. Lägg i ett bestick i taget och gör samtidigt ett utfall. Se till att gå djupt ner och tryck ifrån. Håll ryggen rak under hela övningen.

ARTIKELN HANDLAR OM