"Jag är så less på att vara beroende"

Aftonbladets reporter ger upp snusen efter tio år

HÄLSA

22 procent av alla svenskar använder tobak.

Vid tolvslaget på nyårsafton kommer tiotusentals av dem att högtidligt svära att de en gång för alla ska lägga av med nikotinet – många kommer att misslyckas.

Själv har jag kedjesnusat i tio år. Två dosor per dag. 365 dagar om året. Till och med på natten.

Nu kan jag ha hittat ett sätt att sluta.

Foto: ERIC TAGESSON
Linda Hjertén.

Jag minns min första snus. En pojkvän kramade en perfekt ärtformad prilla till mitt 15-åriga jag. Den sved ilsket under läppen och smakade bara något bättre än det luktade. Varför jag efter den upplevelsen fortsatte att snusa är så här i efterhand svårt att förstå.

Men det gjorde jag, och när jag var 20 år var jag fast. Jag har nog i väldigt runda slängar gjort av med 200 000-300 000 på snus sedan dess, på små svarta prillor som jag spottat ut i papperskorgar och på gatstenar land och rike runt.

Tröst och trofast vän

Jag har nog inte haft en enda upplevelse de senaste tio åren där snusen inte varit med. Som en belöning, som en tröst, som en stress-sänkare, som en koncentrationshöjare, som en trofast vän – den har haft många funktioner och namn.

Och jag är ju inte ensam. 22 procent av alla svenskar röker eller snusar dagligen.

Men varför, i herrejösse namn, gör vi det? Vi vet att det är giftigt, det står ju på paketen och dosorna, och vi vet att det kostar oss motsvarande en riktigt lyxig semesterresa varje år.

Nikotinet lurar hjärnan

Professor Fred Nyberg från Uppsala universitet forskar i beroende. Han förklarar att det handlar om att drogen lurar vår hjärnas belöningssystem.

– När man börjar använda drogen får man en belöning. Sedan tar man drogen för att slippa obehaget man får om man INTE tar den. Suget eller abstinensen efter drogen kan vara olika stark hos olika individer, säger han.

– Det är inte smaken som gör att du fortsätter utan att du får ditt belöningssystem stimulerat. Detta ger dig alltså ett behag men det är också obehaget av abstinensen som gör att du fortsätter. Du kan till och med gilla en obehaglig smak eftersom den associeras med den eufori som nikotinet skapar.

Efter ett tag som beroende kan man väldigt förenklat säga så här: Du tar nikotinet för att bli av med ditt abstinensbesvär och för att komma upp till en normalnivå, men efter en lång tids användning är din normalnivå lägre än vad det hade varit om du aldrig börjat snusa eller röka.

Hur bryter man beroendet?

– Förutom en vilja att bryta mönstret bör man titta på de faktorer som gjorde att man hamnade i ett beroende. För de som kom in i missbruket främst genom miljö-faktorer kan svara bättre på psykoterapeutisk behandling. De som har en stark ärftlig komponent bakom sitt beroende behöver ofta effektiv läkemedelsbehandling.

Viljan att sluta har jag. Jag och nästan hälften av alla andra snusare.

– 40 procent av alla snusare vill sluta, och 70 procent av alla rökarna. Men många misslyckas, säger Åsa Lundquist på Folkhälsoinstitutet.

Och skäl finns det ju gott om.

– Framförallt är det ju av hälsoskäl man bör sluta och att man slipper lägga pengar på något som inte är bra för en. Man blir även en bättre förebild för sina barn och andra ungdomar. Men det skäl som de flesta brukar ange som viktigast är att man slipper vara slav under ett beroende, säger Lundquist.

Snusfri på sex timmar

Nu behöver jag bara metoden.

Jag har redan testat viljestyrka och nikotinplåster, det slutade med tårar, sömnproblem och en arm täckt med plåster.

Så när jag hör talas om Allen Carrs metod Easy Way, som smärt– och substitutsfritt ska göra mig snusfri på sex timmar, låter det som något för mig.

Funkade det? Läs del två i morgon

FAKTA

Svenskarnas tobaksvanor:

28 procent av Sveriges män använder tobak dagligen.

17 procent av landets kvinnor gör det med.

Totalt nyttjar 22 procent av Sveriges befolkning tobak i någon form varje dag.

Slutaröka-tips från Åsa Lundquist på Folkhälsoinstitutet: Bestäm en slutdag och förbered dig mentalt. När slutdagen kommer så släng allt nikotin. Ta kontakt med någon för stöd och säg till kompisar och kollegor att du slutat så du kan få hjälp och stöd. Motionera och ät bra. Tro inte att du kan ta en cigarett eller snus, du måste sluta helt och tvärt.

Här kan du hitta information och hjälp:

slutasnusa.com

tobaksfakta.se,

slutarokalinjen.org eller ring 020-84 00 00.