Säg adjö till gäddhänget

Pilatestränarens guide till fastare, snyggare överarmar

HÄLSA

Vårens t-shirtar lockar i alla färger. Det enda som irriterar är sladdret under överarmarna. Rå på gäddhänget med riktigt fokuserade övningar!

Foto: Emma Mattsson
Susanna Merényis övningar kräver inga redskap.

Det sladdriga gäddhänget strax under armhålan är en otränad muskel och ofta också en samling fett. Många har svårt att rå på det, men riktade armövningar ger dig slanka och välformade armar till sommaren.

– Dels behöver du gå på gäddhängsmusklerna fokuserat, dels träna resten av armen för hela formens skull, säger träningscoachen Susanna Merényi, Sunshine Pilates, som har tagit fram armövningarna.

Bonuseffekter

Naturen är inte rättvis. Gäddhäng är delvis genetiskt och vissa kroppstyper samlar lättare fett på magen och under armarna än andra, som kanske lättare lägger på sig på rumpa och lår. Men mycket beror på din livsstil - få vältränade personer dras med mycket sladder under armhålorna.

– Ta vara på rörelsen i vardagen. Att bära matkassar från affären är perfekt armträning. Stavgång är en annan motionstyp som passar, tipsar Susanna Merényi.

Övningarna A, B och F i hennes program går rakt på gäddhänget i tricepsmuskeln. De övriga stärker hela armen, i biceps, underarmarna och axeln. Räkna med bonuseffekter!

– När du får mer muskler börjar du bränna mer fett. Du får också fastare hud när musklerna utvecklas.

FAKTA

Susanna Merényi är leg pilatesinstruktör och instruktörsutbildare i pilates. Hennes övningar utgår från pilates och styrketräning. Hon driver sin egen verksamhet Sunshine Pilates.

Maria Carlqvist