Multivitaminer kan öka cancerrisk

HÄLSA

Kvinnor som äter multivitaminer drabbas oftare av bröstcancer än kvinnor som inte tar vitamintillskott. Strunta i multivitaminer och satsa på att äta nyttig mat i stället, råder svenska forskare.

Foto: Colourbox

Deras studie, publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, visar att en daglig dos av multivitaminer kan öka risken att drabbas av bröstcancer.

35 000 medelålders och äldre kvinnor i Uppsala och Västmanlands län deltog i undersökningen som inleddes i slutet av 1990-talet. Under de cirka tio år som kvinnorna följdes fick 974 av dem bröstcancer. Risken för bröstcancer ökade med 19 procent för de kvinnor som tog minst sju multivitamintabletter i veckan jämfört med de som inte åt vitaminer.

– Vi behöver egentligen inte multivitaminer. Det är bättre att äta en välbalanserad kost, säger Susanna Larsson vid Institutet för miljömedicin på Karolinska institutet.

Hon framhåller att studien enbart visar på en lite riskökning.

– Det krävs helt klart fler studier i Europa för att kunna slå fast något orsakssamband.

Den förhöjda risken för bröstcancer bland kvinnor som tog vitamintillskott regelbundet fanns kvar även om forskarna vägde in riskfaktorer som bland annat bröstcancer i släkten, alkoholkonsumtion och hormonanvändning.

Folsyran kan vara boven

Tidigare studier har visat att kvinnor som äter multivitaminer får en ökad brösttäthet.

– Vi vet att tätare bröst är en riskfaktor för bröstcancer, säger Susanna Larsson.

Forskarna tror att folsyran i multivitaminer kan vara en förklaring till den ökade risken för bröstcancer. Folsyra som normalt kan skydda mot cancer kan påskynda cancertillväxt om man redan har cancer.

– Vi vet för lite och behöver fler studier för att vara säkra.

Folsyran som finns i vitaminer är samtidigt lättare för kroppen att ta upp jämfört med folsyran som finns naturligt i kosten. Risken att överdosera folsyra är större om man tar den i vitaminform.

Är det möjligt att multivitaminer kan öka risken för andra typer av cancer?

– Det skulle man kunna tänka sig – om det är folsyran som är boven. Det skulle kunna gälla exempelvis tjocktarmscancer.

Susanna Larsson poängterar nogsamt att det i dagsläget inte går att utesluta att det finns andra orsaker bakom den ökade cancerrisken.

– Det kan finnas exempelvis i beteendet. Den här studien täcker inte in allt.

Hysteri över vitaminer

Utbudet av vitaminer av alla de slag är numera stort. Det kan vara svårt att stå emot och veta vad som är nödvändigt, säger några av de kvinnor TT pratat med om vitaminstudien.

Fia Lien, 29 år, från Stockholm är gravid och berättar att hon blivit rekommenderad att äta multivitaminer under graviditeten.

– Jag har hoppat över det och försöker att äta en allsidig mat i stället. Det känns lite som om de försöker tjäna pengar på de här med vitaminer, att man ska bli nervös och köpa vitaminer för säkerhets skull, säger Fia Lien.

Ingela Östensson, 66 år, från Karlstad är inne på samma linje. Hon äter inga vitaminer utan satsar på mycket frukt och grönt varje dag.

– Det är lite hysteri över det här med vitaminer. Det blir lätt ett överdåd. Jag tror att det är bättre med en allsidig kost.

FAKTA

Kosttillskott/Folsyra

Kosttillstkott

Kostundersökningar har visat att de allra flesta människor får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns alltså inget behov av extra kosttillskott.

Vissa grupper kan behöva kosttillskott under olika perioder av livet. De kosttillskott som rekommenderas är:

Vitamin D till alla barn upp till två års ålder och vissa barn under en längre tid.

Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida.

Vitamin D till äldre som inte vistas utomhus regelbundet.

Folsyra

Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i maten och folsyra är ett konstgjort framställt folat som används i kosttillskott. Folat, eller folsyra, är nödvändig för cellernas ämnesomsättning och för att bilda röda blodkroppar. Brist på folat ger blodbrist. Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel: bönor, gröna ärter, linser, spenat, broccoli, rödbetor, filmjölk, jordgubbar och fullkornsprodukter som bröd.

Den som äter ordentligt med folatrika livsmedel har inget behov av extra folsyratillskott.

Källa: Livsmedelsverket. (TT)

TT

ARTIKELN HANDLAR OM