”Yogan sänkte blodtrycket – på bara tre månader”

Christina Widén drabbades av hjärtstopp

HÄLSA

Christina Widén, 62, drabbades av hjärtstopp hos sin husläkare efter en tid av stress och högt blodtryck.

Som ett led i rehabiliteringen fick hon testa yoga tillsammans med andra hjärtpatienter.

Resultatet blev så bra att hjärtintensiven på Danderyds sjukhus nu bestämt sig för att alltid erbjuda yoga.

– Jag mår så mycket bättre, säger hon.

Foto: stefan mattson
Sjuksköterskan Maria Nilsson genomförde en studie om yogans inverkan på hjärtpatitenters välbefinnande. För detta fick hon pris för ”Bästa vetenskapliga pedagogiska studie inom internmedicin”.

Christina Widén jobbade för fullt som lärare och höll på att planera för sin 60-årsfest i april för två år sedan. En morgon vaknade hon med tryck över bröstet och gick till sin husläkare. Det gjordes ett EKG – som inte visade något. Läkaren och sköterskan gick ut ur rummet. Då fick Christina hjärtstopp. Hade det inte hänt där och då hade hon förmodligen inte överlevt.

– Det blev fullt pådrag. Det var upplivningsförsök med hjälp av defilibrator (hjärtstartare reds. anm), sönderslagna revben och sen ambulans till hjärtintensiven på Danderyd. Där fick jag stanna en vecka, säger Christina.

Deltog i studie

Hon hade haft det extra stressigt och led dessutom av högt blodtryck. På kliniken fick hon sedvanlig behandling mot hjärtstopp och hjärtinfarkt med propplösande mediciner, så kallad trombolys. Hon övervakades också med EKG och blodprover med jämna mellanrum.

Tillsammans med 30 andra patienter på hjärtkliniken på Danderyds sjukhus lottades hon redan efter ett par veckor efter infarkten att delta i en studie ledd av forskaren och sjuksköterskan Maria Nilsson. En gång i veckan under tre månader kom instruktören Göran Boll till sjukhuset och ledde klassen i en medicinsk yoga, Kundaliniyoga.

– Det var tufft först, jag kom dit med trasiga revben och hade ont. Och chockad förstås. Men jag tänkte: Herregud, jag lever i alla fall. Jag var faktiskt aldrig särskilt rädd, säger Christina.

Blodtrycket sjönk

Efter ett par tre veckor kunde man se förbättring hos patienterna. De sov bättre, kände sig lugnare och oroade sig mindre.

– Redan efter några pass sjönk mitt blodtryck från jättehögt, 190/110 till det låga och normala 105/70, en otrolig skillnad, säger Christina.

Christina Widén, liksom de flesta andra i gruppen, gjorde yoga varje dag hemma. Hon var sjukskriven i några månader men är nu tillbaka på heltid igen.

– Jag håller i det här med yogan och går på ett pass i veckan. Jag gillar det för att det är lugnt, lättillgängligt och enkelt, säger hon.

FAKTA

Yogan ökade patienternas välbefinnande

I december 2007 inledde sjuksköterskan Maria Nilsson på hjärtkliniken, Danderyds sjukhus, sin studie om yogans inverkan på hjärtpatienters välbefinnande. Idén kom från verksamhetschefen på kliniken efter en planeringsdag där de anställda fick prova yoga.

60 personer, som alla haft hjärtinfarkt och legat på hjärtintensiven, i åldrarna 42-75 år deltog i studien. Hälften av dem lottades till att gå i yogaklass under ledning av yogaläraren Göran Boll på Institutet för medicinsk yoga, hälften av dem fick sjukgymnastik. Medelåldern var 62 år.

När tre månader gått märktes en avsevärd förbättring för de patienter som utövat yoga. Deras blodtryck sänktes, stessnivåerna sjönk och det allmänna välbefinnandet ökade. En del patienter kunde till och med minska sin medicinering av hjärtmedicin.

– Det var oerhört roligt att se denna förbättring, som också kom ovanligt snabbt, säger Maria Nilsson.

På läkarstämman i november förra året fick Maria Nilsson pris för ”Bästa vetenskapliga pedagogiska studie inom internmedicin”.

1 av 6
Ryggvridning steg 1.

Prova på yoga hemma!

Christina visar tre enkla övningar som stärker hjärta och kropp

Ryggvridning

En grundpose som är lämplig för hjärtpatienter. Den är bra för ryggraden, som får en lätt skruvning och töjning. Dessutom är den bra för andningen genom att den ger invärtes massage av diafragman och hjärtat.

Ryggflex

Här flexar du kotpelaren åt båda håll. Det är viktigt att tänka på hållningen när du gör den här övningen. Upp och fram med bröstkorgen på inandning, kura ut bakåt på utandning. Övningen stärker din hållning och dina ryggmuskler.

Sat Kriya

Den här övningen drar ut bålen som ett dragspel. Den är bra för matsmältningen, och lugnande för hjärtat. Eftersom du sitter på knäna så stryper du blodcirkulationen ut i benen (jobbigt!) och kan fokusera på knipövningar för bäcken och underliv. Stärkande för uthålligheten.