Från soffpotatis till hurtbulle – på 12 veckor

Snart klarar du ett tufft pass på gymmet.

HÄLSA

Går det att gå från soffpotatis till hurtbulle på tre månader?

– Absolut, säger Joachim Thomson, licensierad personlig tränare.

Följ hans 12-veckorsprogram som är specialdesignat för fettförbränning – och kom i ditt livs form.

Joachim Thomson, licensierad personlig tränare.

Du känner dig halvdöd om du tvingas springa 30 meter för att hinna med bussen. Medan kompisarna skryter om åttakilometers joggingrundor står du tyst, väl medveten om att en knapp kilometer skulle göra dig kräkfärdig – själv är du stolt om du någon enstaka gång promenerar till kvartersbutiken istället för att ta bilen.

Kort sagt – du är en tvättäkta soffpotatis.

Men det finns hopp även för dig.

– Det finns inga hopplösa fall, säger Joachim Thomson. Han har själv tidigare varit överviktig och haft det tufft att gå ner, men spelar idag hockey i Norges näst högsta liga och är sedan ett par år licensierad personlig tränare med bas i Göteborg. Bland hans klienter finns flera kändisar, artister och mediapersonligheter.

Joachim Thomson rekommenderar även totala soffpotatisar att välja en träningsanläggning, istället för att försöka sköta träningen på hemmaplan.

– Det är kul! Du träffar folk där, du kan få vänner – du kanske till och med träffar din blivande partner? Jag vet att det kan vara jättesvårt om man inte ens vet vad man ska ha på sig, men det är ingen fara, kläderna spelar ingen roll. Det är bara att gå dit! Fråga i receptionen så visar de dig oftast runt.

Ibland kan en total nybörjare få introduktion på alla maskiner av gymmets personal. Kan man inte det rekommenderar Joachim Thomson den som är ovan att anlita en personlig tränare.

– Man behöver inte överdriva, men anlita någon i några timmar i början – det är inte så dyrt. Då lär du dig grunden, du får bättre och snabbare resultat och mycket färre skador, samtidigt som du får ett individuellt anpassat program. Om något är värt att göras, är det värt att göras ordentligt!

Han råder alla som är helt otränade att börja försiktigt med promenader. Först när flåset börjar komma igång är det dags att göra entré på gymmet, där hans program kombinerar konditionsträning med styrketräning.

– Det är bevisat att det ger den bästa fettförbränningen. Det här programmet har jag kört på väldigt många av mina klienter, och det har givit dem väldigt bra resultat. Tillsammans med en bra kosthållning har jag hjälpt dem att gå ner många kilo.

Han tipsar om att försöka skaffa en träningskompis.

– Man får försöka hitta glädjen i träningen! Har du en vän att gå med så går du ju dit även om du känner dig småtrött och inte riktigt vill. Den träningen skulle du säkert inte ha gjort hemma!

Vilka fallgropar ska man akta sig för?

– Nummer ett är att man inte planerar. Det är viktigt att få kontinuitet i träningen. Ha minst två dagar i veckan när du alltid tränar – fasta tider är viktigt. Nummer två är att man sätter målen för högt, vilket gör att man misslyckas, och kanske ger upp. Bestäm dig inte för att träna sju dagar i veckan om det är helt orealistiskt – välj tre-fyra gånger, eller två, eller vad du nu klarar av!

Men om man kommer fram till att man bara kan träna en gång i veckan – är det kört då?

– Nej, det är aldrig kört! Men ska man få ett resultat som verkligen märks på tre månader bör man helst träna mer än så, och ändra kosten. Men en gång är bättre än ingen!