Bli löpproffs på semestern

Foto: colourbox
Hitta en ny löprunda är ett tips för roligare träning.
HÄLSA

Vill du inte bara slappa under din semester är löpning en enkel och billig träningsform.

Men många har svårt att hitta inspirationen, enligt en ny undersökning.

– Löpträning är något som hela familjen kan göra ihop. Under semestern kan det också vara ett perfekt sätt att upptäcka nya platser, säger Jörgen Lindh, webbutiksansvarig på Löplabbet.

Semestertid är för vissa en viloperiod, medan andra ser det som ett utmärkt tillfälle att träna. Löpning är en väldigt populär aktivitet. Mer än var femte svensk löptränar så ofta som varje vecka. Det visar undersökningen Löparbarometern som företaget Yougov gjort på uppdrag av Löplabbet.

Många vill ha inspiration

– Det är många som tar det lugnt och tränar mindre när de är lediga men egentligen är ju semestern utmärkt. Då får man sova och vila mer och man återhämtar sig bättre. Man kan leva som ett proffs ett tag, säger Jörgen Lindh, webbutiksansvarig på Löplabbet.

Enligt undersökningen, där 1084 svenskar medverkat, vill sex av tio hitta ny inspiration för sin löpträning. Ett enkelt tips kan vara variation.

– Hitta en ny löprunda, många kör alltid samma. Det är tryggt och bra men om man söker inspiration då är variation det bästa, både vad gäller löpningen och miljön. En enkel grej är att köra intervaller eller fartlekar där man joggar tio minuter, sedan springer fort mellan tre lyktstolpar och joggar mellan två.

Svårt efter träningsuppehåll

Enligt resultatet tycker 40 procent att det är svårt att komma i gång igen efter ett träningsuppehåll.

– Om man har långa uppehåll ska man tänka på att börja försiktigt och se till att inte sätta för höga mål då blir det oftast ingenting. Många har så bråttom, men just löpning kan man inte köra i gång hårt med. Men samtidigt är ju löpning så enkelt, man får ut mycket av ett enda löppass och man behöver ingen utrustning.

Tips för att komma i gång med löpningen

Sätt upp mål

• Semestern är ett bra tillfälle att komma i gång, eller trappa upp, din normala träning. Men överdriv inte. Sätt upp rimliga mål, både i längd och i frekvens. Det viktiga är att träningen känns rolig och avkopplande.

• Spring gärna med en partner, vän eller släkting och sätt upp målen tillsammans. Då kan ni planera utflykter ihop och peppa varandra.

Ha framförhållning

• Titta ut bra löpslingor eller platser du vill besöka under din ledighet. Kanske kan du jogga dit eller ta en runda väl på plats. Att springa är ett jättebra sätt att utforska området.

Var spontan

• Under semestern kan det vara viktigt att inte planera för mycket. Det går att springa eller göra övningar i princip var som helst, vid vattenbrynet, upp och ner för trappor, i parker och grönområden.

Tänk på

• Om du ska resa bort, glöm inte att ta med dig rätt skor, strumpor och kläder när du packar. Funktionsmaterial håller dig svalare längre och gör att du orkar mer. Räkna inte med att hitta butiker på plats, speciellt inte på mindre semesterorter.

• Dricka ordentligt. Om du planerar att springa längre i varmt klimat bör du ha vätskebälte.

• Ha skor som passar din fot och ger dig bra dämpning. Det skyddar både rygg och knän och förbättrar din kroppshållning.

• Om du vill springa på stranden, försök att hitta en strand som är hyfsat plan och fast. Är det kraftig lutning är det lätt att få ont i knäna.