Så behåller du semesterkänslan

I dag är många tillbaka från ledigheten

HÄLSA

Sommarens semestrar går nu mot sitt slut.

I dag återvänder många till sitt arbete.

Stresskonsulten Ingrid Björkegren tipsar om bästa sätten att klara av de första arbetsdagarna.

– Försök att inte dra igång alla projekt direkt, ligg lite lågt i augusti och kanske också att barnens aktiviteter får vänta tills skolan sätter igång, säger hon.

Foto: COLOURBOX
mjukstarta Ta det lugnt och varva upp långsamt när du börjar jobba efter semestern. Det rådet ger stressexperten.

I dag återvänder många till sina arbetsplatser från ledigheten. För vissa kan det nästan kännas övermäktigt att ta tag i de väntande pappershögarna och projekten efter ledigheten.

– Många började varva upp redan i torsdags - fredags för att man vet att det är dags att börja jobba igen. Men det ideala är att man har en liten uppstart även när man kommer tillbaka till arbetet, ett par dagar i alla fall. Att man om man har ett sådant jobb där man kan planera tittar över vad som ligger och väntar och planerar hur man ska lägga upp det, säger Ingrid Björkegren, stresskonsult.

Utnyttja kvällarna

Nu i augusti är sommarkvällarna fortfarande långa. Att utnyttja dem är ett bra sätt att hålla stressnivåerna nere inför hösten, enligt Ingrid Björkegren.

– Den vilan som vi har fått under ledigheten är nyttig för oss, om man direkt tar bort allt det så har man lite för lite energi att gå på under en lång höst. Använd sommarperioden som fortfarande är här, var ute mycket på kvällarna och försök behålla lite av det som man gjort i sommar. Försök att inte dra igång alla projekt direkt. Lligg lite lågt i augusti och kanske också att barnens aktiviteter får vänta tills skolan sätter igång, säger hon.

Undvik helgjobb

Helgerna används bäst för vila nu när jobbet just har börjat. Att direkt börja med övertidsarbete är inte att rekommendera.

– Det är viktigt att tänka sig för lite, att inte jobba för mycket övertid, att man inte ska jobba på helgerna till exempel utan att man ska använda dem för att kunna behålla ledighetskänslan lite längre. Man får kanske komma överens med sin familj om man har en sådan, med sin partner och sina barn, eller om man är singel så får man bestämma sig själv för att planera in den här ledigheten, säger Ingrid Björkegren.

FAKTA

Expertens tips: Så behåller du semesterkänslan

Varva upp långsamt. Försök att ta ett par lugna dagar när du just kommit tillbaka från semestern, om du har möjlighet. Titta igenom vad som ska göras och planera hur du ska lägga upp det, kanske tillsammans med din chef eller dina kollegor.

Planera in ledighet. Planera in för lugna helger och kanske en kort weekendresa mitt i hösten.

Ta vara på kvällarna. Utnyttja att kvällarna fortfarande är ljusa och var ute mycket.

Gör semesteraktiviteter. Sitt ute och läs en bok eller umgås med familj och vänner spontant. Använd helt enkelt kvällar och helger till att göra sådant som du gjorde när du hade semester.

Ligg lågt. Sätt inte igång med alla projekt och aktiviteter direkt. Låt gärna också barnens aktiviteter vänta tills skolan börjar.