”Bröt sig in i mitt sovrum – och jag kunde inte röra mig”

HÄLSA

Läsarbreven har haglat in efter Aftonbladets artikel om sömnförlamning.

Här berättar tre läsare om sina upplevelser.– Det var otroligt ångestladdat, säger Gunnel Saric som är en av alla de som drabbats.

I veckan skrev vi om sömnförlamning, ett sömnfenomen som kan drabba vem som helst när som helst – och som gör den som drabbas livrädd.

Sömnförlamning, eller sömnparalys, innebär att du vaknar – men inte kan röra dig eller öppna ögonen.

Tillståndet är vanligare än man tror – nästan alla drabbas någon gång i livet.

Hallucinationer

Hur stark och hur skrämmande upplevelsen är kan variera. Vissa upplever bara en kort stunds oförmåga att röra sig, medan andra drabbas ofta och länge och upplever starka obehags– och skräckkänslor.

– Som regel aktiveras de innan man vaknar, men det kan alltså hända att man vaknar innan aktiveringen och då inte kan röra sig. Det är vanligt att få märkliga mentala och känslomässiga symptom samtidigt, till exempel att uppleva sig vara utanför sin kropp, hallucinationer av olika slag eller mycket intensiva känslor, säger sömnexperten och KBT-psykologen Charlott Ulfsparre som själv har drabbats.

Många drabbade

Efter vår artikel om sömnförlamning har många läsare hört av sig och berättat om sina upplevelser – och berättelserna är uppseendeväckande lika.

Starka känslor av skräck och obehag, en känsla av att någon kommer in i rummet, ljudet av steg, och en stark känsla av närvaro beskriver nästan alla som skrivit in.

Många berättar också om en mörk skugga eller figur i sovrummet som är aggressivt eller ovänligt inställd.

Så gör du om du drabbas

Gunnel Saric arbetar som hälsocoach och har drabbats av sömnförlamning många gånger. Här är hennes tips.

* Försök att inte bli rädd. Tnk på att vad det än är som händer så är det inte farligt.

* Låt det inte påverka dig. Om jag inte tillåter det att påverka mig så gör det inte det.

* Jag brukar försöka skapa bilder som hjälper mig, visualiera något fint. Precis som när man mediterar.

* Våga gå in i rädslan: Vad händer om jag möter det här?

Har du drabbats?

Klicka här och maila in din historia!

ARTIKELN HANDLAR OM