Ät rätt kost och rädda ditt hjärta

Nya matvanor kan skydda 8 av 10 från hjärtsjukdom

Foto: Foto: HENRIC LINDSTEN
fett rätt med olja Att använda bra fetter, såsom olivolja, och att äta mer grönsaker som broccoli är bra för hjärtat. Även valnötter är särskilt bra, det motverkar åderförkalkning.
HÄLSA

Det är den sjukdom som med störst sannolikhet kommer att döda dig.

Den goda nyheten: du kan styra ditt öde.

Här är de enkla tipsen som räddar ditt hjärta.

Foto: Henric Lindsten
Vilma Moscoso fick hjärtinfarkt när hon var 42. Tack vare kosten har hon i dag bra värden.

Minst hälften av oss kommer att dö i hjärt- och kärlsjukdomar – om vi fortsätter att föra samma leverne som vi gör i dag. Då räknas hjärtinfarkt, stroke och andra diagnoser in.

Livsstilen står nämligen bakom de flesta fall som slutar med sjukhusinskrivning. Omvänt: enkla förändringar kan skydda så många som 8 av 10, menar Alicja Wolk, professor vid Karolinska institutet.

Bra fetter viktigt

– Det är väldigt positivt. En studie på 25 000 kvinnor visar att det inte bara är en strikt kost som håller dig frisk. Du kan till exempel äta choklad, men ändå få ett mycket gott skydd, säger hon.

Den bästa hjärtmaten bygger på bra fetter och antioxidanter.

– Lax och valnötter är särskilt bra. Laxen innehåller omega-3-fettsyror, som ger en jämnare rytm, och valnötterna motverkar åderförkalkning, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor vid Lunds universitet.

Långsamma kolhydrater, som fullkorn, är också bra. Raffinerat socker, däremot, får hjärtat att slå hastigare. Känner du att slagen rusar efter maten har du ätit fel. Hon varnar också för Atkinsdieten och liknande bantningsmetoder som har en hög fett- och proteinhalt.

– Det gör hjärtat trött, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Hjärtinfarkt vid 42 års ålder

En av de många kvinnor som tvingats att lägga om sin kost är Vilma Moscoso, från Norsborg.

Hon var 42 år och hade precis fått barn när hon fick smärtor i bröstet.

– Jag hade ingen aning om vad det var, säger hon.

Väl på vårdcentralen fick hon frågor om hon hade ont i vänsterarmen, men det hade hon inte. Hjärtinfarkt uteslöts, eftersom hon ansågs för ung. Det onda i bröstet tilltog dock och det slutade med att Vilma blev akut opererad.

I dag har hon ändrat sina matvanor radikalt och alla värden är bra.

– Jag använder bara olivolja, undviker att äta ost och har ökat på grönsakerna, särskilt kål och broccoli, säger hon.

Margarin har hon helt slutat med och hon har också försökt att leva lugnare.

– Läkarna tror att det var genetiska faktorer och stress som utlöste infarkten, säger hon.

FAKTA

Så åt kvinnorna i hjärtstudien:

Fullkorn, 3 ggr om dagen.

Fisk, minst 2 ggr i veckan.

Grönsaker, 3 ggr om dagen.

Frukt, 2 ggr om dagen.

Kött, 1 gång om dagen.

Vin, 1 glas varannan dag.

Dessutom åt de sötsaker varje dag, vilket inte påverkade resultatet negativt.

Källa: Alicja Wolk