Skölj snoken – slipp snoret

Läkarens tips för att hålla sig frisk i vinter: yogametod

HÄLSA

Gör som överläkaren Pär Stjärne.

Skölj näsan – så lindrar du influensan.

– Man kan minska såväl antalet förkylningar som förkylningens längd, säger han.

Influensan är över oss med full styrka. Kurvan för säsongsinfluensa A och B pekar brant uppåt. Antalet sjuka under vecka fem var det högsta på fem år. Sammanlagt rapporterades 376 nya influensafall till Smittskyddsinstitutet. Veckan därpå 317 nya.

Annika Linde.

– Läget är exceptionellt, men nu börjar det plana ut, säger statsepidemiologen Annika Linde.

Dominans just nu

Siffrorna visar bara en bråkdel av alla sjuka, eftersom rapporteringen är frivillig.

Säsongsinfluensan B dominerar just nu. Men under hela säsongen har svininfluensan toppat rapporteringen. Av de smittade behövde 298 sjukhusvård, varav 39 intensivvård. Sex personer har avlidit i svininfluensa sedan oktober.

Även RS-viruset skjuter i höjden och slår hårt mot spädbarnen.

Hur vet jag att jag har influensa, och inte bara en vanlig förkylning?

– Det typiska för influensa är att hela luftvägen påverkas. Man har både snuva, hosta, ont i halsen, feber och ont i kroppen. En vanlig förkylning tar några dagar att bli frisk från – influensan tar mycket längre tid, säger Pär Stjärne, docent och överläkare på öron-näsa -halskliniken, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Biter inte

Vid förkylning fungerar inte kroppens system för att transportera bort det tjocka slemmet som bildas i luftvägarna. Eftersom antibiotika inte biter på virus så får man försöka lindra influensasymptomen med andra metoder.

Per Stjärnes egen favorit är nässköljning – en gammal yogametod.

– Man kan hjälpa till att transportera bort den inflammatoriska soppan

i näsan med nässköljning. Man kan minska både antalet förkylningar och varaktigheten hos förkylningen. Även vid kronisk bihåleinflammation har nässköljning dokumenterad effekt, säger han.

Pär Stjärne rekommenderar sedan 25 år alla sina patienter med näsbesvär att skölja näsan.

– Jag tycker att det är en grundbehandling vid influensa och förkylningar. Man kan göra det flera gånger per dag.

FAKTA

SÅ FÖREBYGGER DU

Vaccinera dig mot influensan – särskilt om du är äldre eller tillhör en riskgrupp.

Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.

Peta dig inte i näsan eller ansiktet.

Undvik folksamlingar.

SÅ BLIR DU FRISK

Alvedon och Ipren lindrar sjukdomskänslan.

Nässpray mot nästäppa. Använd max tio dagar!

Tillskott av zink och Kan Jang: Kan minska antalet förkylningar per år och förkortar förkylningen med en dag.

Nässköljning. Kan minska antalet förkylningar per år och förkylningens längd.

RECEPTET

1. Blanda en halv liter ljummet kranvatten med en tesked salt.

2. Ett kryddmått bikarbonat ökar effekten.

3. En matsked matolja –om du är torr i näsan.

4. Lite myntaolja friskar upp.

SÅ SKÖLJER DU

Köp en kanna (”Nosebuddy” eller ”Krutis” i hälsokostbutiker och på nätet) eller en spruta (”Nässköljaren” på apoteken).

Blanda till koksaltlösningen.

Fyll kannan eller sprutan.

Luta dig framåt över ett handfat.

Med kanna: Sätt pipen i näsborren. Häll vätskan genom ena näsborren, så rinner den ut genom andra. Med spruta: Sätt pipen i näsborren. Spruta in.

ARTIKELN HANDLAR OM