Räddade hälsan – på 12 veckor

Ny bok ger dig knepen för ett bättre liv

1 av 2
”Jag är piggare” Monica Gullberg, 33, lade om kosten och började promenera. ”Jag är piggare, sover bättre och känner mig fräschare i hela kroppen”.
HÄLSA

Små livsstilsförändringar kan göra underverk för hälsan.

Monica Gullberg, 33, lyckades gå ner 12 kilo och sänka blodfetterna på bara 12 veckor – genom att ändra kosten och börja promenera.

– Jag är piggare, sover bättre och känner mig fräschare i hela kroppen, säger hon.

Ensamstående mamman Monica Gullberg var i riskzonen för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Hon var överviktig, hade stort bukomfång och höga blodfetter. Hon vägde 75 kilo och var 163 centimeter.

I somras fick Monica hjälp på Livsstilsmottagningen på Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

– Jag skulle tänka på att äta kalorismart och kolhydratsmart och röra på mig.

Gick till jobbet

Monica började promenera till och från jobbet, en timme per dag. Hon lade samtidigt om kosten till kyckling, fisk och grönsaker – och aldrig grädde eller smör.

I dag väger hon 63 kilo, har normala blodfetter och joggar en gång i veckan.

– Vi har sett att de här förändringarna fungerar, eftersom vi har följt patienterna i flera år. Det ska vara små förändringar som fungerar varje dag, på semestern och efter julen, säger överläkaren och professorn Mai-Lis Hellénius på Livsstilsmottagningen.

Hon ger ut boken ”Smarta val – för ett längre, rikare och friskare liv” där patienterna sina bästa tips på livsstilsförändringar.

FAKTA

Så lever du sunt

Här är tips på förändringar från patienter ur boken ”Smarta val – för ett längre, rikare och friskare liv”.

Kvinna i 50-års åldern:

Ta trapporna i stället för hissen.

Ta lättare promenader i stället för inga alls.

Drick lättmjölk i stället för standardmjölk.

Ät lättmargarin i stället för smör”.

Man i 60-års ålder:

Byt pålägg från ost till skinka.

Mary Mårtensson

ARTIKELN HANDLAR OM