Ät rätt efter ditt kön

Varför män gillar blodiga biffar och kvinnor sallad

Foto: thinkstock
HÄLSA

Blodiga biffar åt männen och nätta sallader åt kvinnorna. När det kommer till föreställningar om manlig och kvinnligt kopplat till mathållning är det ofta dessa stereotyper som återkommer. Men myterna bör inte skrattas bort menar de som forskat på området.

Jämställdhet i all ära men när det kommer till mathållning vill experterna hellre att vi ska rätta munnen efter genus. Enligt forskaren Karin Hvoslef har män och kvinnor har olika behov och olika sätt att tillgodose sig kost och näring på där mannens blodiga biff inte ligger långt ifrån sanningen.

Ta hänsyn till skillnader

Under de senaste 15 åren har hon arbetat med prestationsinriktad kost för idrottsutövare av båda könen. Hennes bok: Mat för henne blev, när den gavs ut för några år sedan, en storsäljare hemma i Norge och den stora efterfrågan har gjort att boken nu ges ut uppdaterad i nyutgåva.

– Män och kvinnor fungerar olika både psykiskt och fysiskt. Kvinnor styrs i stor utsträckning av hormoner och lagrar fett på ett helt annat sätt än männen. Därför måste vi ta hänsyn till våra skillnader istället för att forma oss till förutsättningar vi inte har, säger Karin Hvoslef.

Kvar i grottstadiet

Hvoslef menar att vår biologiska utveckling inte hänger med vår kulturella, att vi när det gäller maten är kvar i det gamla jägarsamhället.

–Vi mår bäst av att äta mat som inte är förädlad för då blir blodsockret mera stabilt. Och som kvinna är det extra viktigt att se till att få i oss seratoninrik föda, något som inte män behöver alls i samma utsträckning. Samma skillnader finns när det gäller fett.

Män lagrar inte fett som kvinnor så det är inte lika farligt för deras former när de vill ha köttstinna måltider.

– Män svarar överhuvudtaget bättre på rött kött och mättat fett och faktiskt också snabbmat. Kanske är det därför man ibland skämtsamt kallar junk-food för grabbmat.

Jägare och samlare

Hvoslef anser att urkvinnan och urmannen kan öka förståelsen för varför vi svarar olika på kost. Män var jägarna som fällde bytet eller drog upp fisken.

–För att få kraft till att släpa hem sitt byte krävdes styrka och muskler. Dessa fick han genom att äta rikligt med proteiner som bland annat finns i kött.

Kvinnorna som vaktade boplatsen behövde istället samla föda som hon kunde livnära sig på under väntetiden: hon knaprade söta frukter, tillredde örter eller tuggade feta nötter. Det söta och det feta gav en lugnande inverkan samtidigt som hon lagrade ett krislager med fett att ha som reserv för snålare tider.?

– Kvinnans sötsug stammar från den här tiden. Men idag söker hon kanske hellre tröst i en chokladkaka än i spröda frukter. 

Syndig mat

I modern tid aktar vi oss för allt som innehåller för mycket socker eller fett. Kostrådgivare är inte sällan medskyldiga till att vi känner det som att vi syndar om vi tar en chokladbit extra eller beställer en hamburgare på väg hem.

Karin Hvoslef håller med om att man bör äta sunt och gärna närproducerad och osyntetisk kost, men man ska akta sig för att utesluta fett och söt helt från kosten.

– Dessa substanser behövs för att skapa jämvikt i systemet. Det har med våra uråldriga behov att göra och bör inte tystas ner av larmrapporter och feta rubriker.

Främst för idrottare

Hvoslef poängterar att hennes forskning och näringstips främst är något som riktar sig till personer som vill höja sina prestationer inom idrotten. Och då är det befängt om en kvinna håller exakt samma diet som en man eller en balettdansös samma som en Nordpolenvandrare.

Det är alltså inget fel om det råder jämställdhet hemma vid middagsbordet och man äter samma saker. På restaurangen är det däremot fritt fram att göra skillnad.

FAKTA

Urkvinnans preferenser:

Urmannens preferenser:

Det här bör män äta:

Kött, ägg, fisk, potatis, kokta grönsaker, bönor, linser.

Det här bör kvinnor äta:

Kolhydrater med lågt GI, potatis, kokta grönsaker, bönor, linser, fisk, skaldjur.

Kvinnor bör äta mindre av:

Fett

Protein

Båda könen bör undvika:

Proteindrycker och proteinpulver.

Källa: Charlotte Erlanson Albertsson professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet.

Läs mer: ”Mat för henne” av Karin Hvoslef (Fitnessförlaget)

Susannah Jacksbo

ARTIKELN HANDLAR OM