Här börjar ditt nya självförtroende!

Följ med i Aftonbladets självförtroendeskola - steg för steg

HÄLSA

Är du rädd för att ringa eller för feg för att flirta?

Häng med i självförtroendeskolan och lär dig kontrollera 4 småpirriga vardagssituationer.

Foto: Fredrik Hofgaard
Just så här ska du tänka dig din publik.

1. Tala inför andra

Skräckscen: Åhörarna spänner ögonen i dig, redo att höra vad du har att säga. Kan det bli värre? Att tala inför andra är vad vi människor är mest rädda för av allt på jorden, enligt en amerikansk undersökning (mer än att dö, som kom på fjärde plats!).

ANVÄND KROPPEN

Stör dina negativa tankar genom att skaka loss i kroppen precis som om du varit och tränat. Skaka huvudet, axlar, armar, ben och mage. Dra axlarna bakåt, sträck på halsen, stå rakt och stadigt – som om du lyssnade på nationalsången efter en seger. Rörelserna lockar fram självförtroende-känslor.

UPPLEV SUCCÉ I DITT INRE

Hör i ditt inre applåder av hundratusen människor, hela arenan jublar åt dig. Gör ljudet starkare, HÖGRE, HÖGRE.

Föreställ dig hur du tar ett kliv ut på scenen och ser framför dig de människor du ska prata inför. Gör åhörarna hälften så stora som vanligt. Se dem i ögonen. Du märker att de tittar bort när du tar ögonkontakt med dem, eftersom de är lite rädda för dig. Du har kontrollen.

TRÄNA – MED SMÅ STEG

Börja i mindre hotfulla sammanhang. Ta exempelvis mer utrymme i kompisgänget eller på fikarasten. Berätta om något du upplevt, eller framför dina åsikter oftare. Ta initiativ till att redovisa något på jobbet som du behärskar och se det som en del i din egen Mer självförtroende-kurs.

Öva gärna framför en spegel. Ta fasta på det som fungerar och beröm dig själv för det.

Tänk på att bara du vet vad som kommer att sägas och inte.

2. Ta kontakt på krogen

Skräckscen: Du står med ölen i handen tillsammans med dina kompisar när du får ögonkontakt med en pudding på andra sidan baren. Du vill gå fram och prata men när krogen stänger har du ännu inte ens vågat säga hej.

HYPNOTISERA DIG SJÄLV

Innan du går fram: Föreställ dig att du hör ljudet av bastrummor: BOM, BOM, BOM. Högre och högre, varje slag känns i din kropp, du känner basen i magen.

Medan trummorna dunkar så kommer 300 personer i en gospelkör och sjunger din egenkomponerade låt ”CHARMÖREN”. Carola stiger fram och sjunger ”Du är så snygg!” Gospelkören fyller i OOHHHH YEEEEEAAAA!!!!!

Låt detta eka i ditt huvud tio gånger. Dra axlarna bakåt och ta ett djupt andetag. Kliv fram mot personen du vill gå fram till, känn hur alla i din omgivning blir mindre och du själv större. Ännu ett kliv och marken skakar av din storhet.

Prata på, charmören! Ställ en fråga så förflyttas fokus från dig.

TRÄNA, TRÄNA, TRÄNA.

Säg något till snabbköpskassörskan, fråga folk på gatan om något.

På krogen: Ta kontakt med personer där det kan kvitta hur det slutar, som du kanske inte anser så attraktiva?

VAR RATIONELL

Får du nobben? Det kan finnas hundra förklaringar som inte beror på dig.

3. Anställningsintervjun

Skräckscen: Äntligen får du komma på intervju, dessutom till en tjänst som du verkligen vill ha. Redan dagen innan börjar magen kännas som en centrifug.

CIRKELMETODEN

Tänk dig en stor cirkel på golvet och ge den en färg. I cirkeln ska du lägga alla de resurser du vill ha under intervjun: till exempel kreativitet, självförtroende och lugn.

Ställ dig sedan utanför cirkeln och blunda. Se framför dig ett tillfälle när du eller någon annan utfört något med ett enormt självförtroende. Spela upp alla synintryck, hörselintryck och känslor som fanns där då. Låt allt det stanna i cirkeln. Välj på samma sätt tillfällen för lugn, kreativitet eller andra känslor du vill nå.

Se dig själv utföra händelserna i cirkeln. Upplev så intensivt du kan i ditt inre.

Stig nu in i cirkeln och ta åt dig allt som finns där. Känn hur allt kommer in i din kropp. Kör alla händelser när du är i cirkeln.

Spela sen upp intervjun, hur bra allt kommer att gå.

När du ska på intervjun – kliv in i din mentala cirkel.

ROLLSPEL

Låt en kompis trimma dig med de vanligaste frågorna (varför du sökt det här jobbet, vad du är bra på, svaga sidor osv) och lite överraskningsfrågor.

Gå på många intervjuer, även för jobb som du inte är så intresserad av.

ÄNDRA FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Föreställ dig att företaget behöver dig lika mycket som du behöver dem. Och att du kan göra mycket bra för dem.

4. Telefonskräck

Skräckscen: Du får en klump i magen varje gång du ska ringa myndigheter, företag, föreningar eller vart som helst där en främmande röst svarar.

SABBA DIN TANKE

”Stör” din invanda, negativa tankebana. Blunda och föreställ dig personen som du ska prata med stå långt ner i en stor grop. Se nu en stor, hungrig puma komma emot dig med käften öppen. Gå in i puman. När du är i puman så se eldklot flyga runt dig och sprängas och hör en gospelkör sjunga ”Oh yeah”. Känn dig själv sväva upp i luften 40 meter och se genom pumans ögon den där lilla personen. Hör en fanfar i ditt huvud – och säg: ”Ha! Du är min!” (Hjärnan älskar bisarra bilder och fokuserar hellre på dem än på din ursprungliga tanke.)

PROVRING

Ring till ”ofarliga” ställen, kanske dina kompisars telefonsvarare. Ring SJ och fråga om tider och priser.

Träna fram en röstvolym, hastighet och röstnivå som passar dig.

VÄND PÅ SITUATIONEN

Föreställ dig att den som svarar är orolig för att prata med dig.

STÖDLAPP

Skriv ned i punktform vad du vill ha sagt, men inget fullständigt manuskript.

Testa

Kristian Borglund ([email protected])