Semestern bästa tiden att sluta röka

Passa på när du bryter dina vanor

HÄLSA

Semester och lediga dagar är en utmärkt tid att göra sig av med cigaretterna för gott.

Men tänk på att planera i förväg - då är du förberedd när frestelserna dyker upp.

Foto: Andreas Lundberg
Bli rökfri på semestern Det kan vara lättare att sluta när man slipper vardagens stress.

Många vill börja ett nytt och sundare liv under sommaren. Och det är aldrig för sent att sluta röka – se bara till att du har tänkt igenom beslutet i förväg och gjort upp en plan.

– Många känner att de har mer kontroll över sin tid och inte så mycket att tänka på under semestern. Man får mer motkraft och har lättare att röra på sig, säger psykologen Margareta Pantzar vid folkhälsoenheten vid Uppsala läns landsting.

Lägg upp en plan

Men om man inte är riktigt motiverad, eller tror att semestern skulle bli förstörd av dåligt humör, så är det bättre att vänta med att sluta röka till efter ledigheten. För vissa är dessutom vardagsrutinerna ett stöd.

Margareta Pantzar tycker att man ska börja planera minst 1–2 veckor före rökstoppet, och sedan sätta upp ett datum. Saker som man bör ha tänkt igenom är till exempel:

Vad gör jag när suget sätter in?

Det kan räcka med små saker, som att byta aktivitet, eller resa sig från stolen, för att bryta tankarna på rökning.

Vilka är mina stödpersoner?

Om du har berättat för familj och vänner att du tänker sluta röka så ökar den sociala kontrollen, och du har folk att vända dig till när det känns svårt. Men tjat hjälper ingen!

Hur gör jag med alkoholen?

På sommaren dricker man ofta mer alkohol än vanligt. Försök att minska på drickandet om du vill sluta röka. Annars är det lätt att tappa kontrollen och få ett återfall.

Men OM du skulle få ett återfall så är det ingen katastrof. Tänk igenom vad som gick fel så att du är förberedd nästa gång en liknande situation dyker upp. Och försök att inte få dåligt samvete – se till alla de goda dagarna i stället!

Be om stöd

När semestern är slut och man kommer tillbaka till jobbet är det också lätt att halka in i gamla vanor.

– Se till att du tänker igenom hur du ska jag göra, prata med arbetskamraterna och be om hjälp. Gå ut ordentligt, så kan du få mer stöd. Men var beredd på att det kan ge både positiva och negativa reaktioner; gamla rökvänner kan tycka att man är en svikare, säger Margareta Pantzar.

Karin Poring

ARTIKELN HANDLAR OM