Ta tillbaka din sömn!

Stressa av på kvällen - minska risken att bli utbränd

HÄLSA

Svårt att släppa stressen och tankarna på jobbet när du kommer hem på kvällen? Och väntar nya krav hemma?

Då riskerar du att få sämre sömn.

Sömnbristen av stressen kan leda till utbrändhet och på sikt kanske till diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, enligt ny forskning.

Foto: KATRIN JAKOBSEN
varva ner innan du går och lägger dig och minska risken för utbrändhet.

- Det är stressen som finns kvar och som aldrig tillåter oss att återhämta oss som är den farliga. Det handlar framför allt om att vi oroar oss inför morgondagens stress - och inte stressen som varit på dagen, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i psykosocial arbetsmiljö och hälsa och sömnforskare vid Institutet för psykosocial medicin (IPM) i Solna.

Där forskar man bland annat på sambandet mellan sömnstörningar, stress och utmattningsdepression (den nya termen för "utbrändhet"). Det är det kanske hetaste området inom sömnforskningen i dag.

Oro minskar djupa sömnen

Torbjörn Åkerstedt och medarbetare har just avslutat en studie där man tittat på sömnmönstret hos personer som drabbats av olika grad av utmattningsdepression.

- Vi fann då att deras sömn var störd och "upphuggen" med många uppvaknanden. Utmattningen hade också föregåtts av sömnstörningar. Många "utbrända" är även extremt trötta och återhämtar sig inte när de sover.

Mycket tyder på att oron inför morgondagens stress kan vara avgörande, menar han.

- Vi ska upp tidigt, lämna en rapport, gå till tandläkaren. Det gör att vi varvar upp på kvällen i stället för att varva ner. Oron minskar den djupa sömnen som är viktig för kroppens återhämtning. Det gör att vi sover ytligare och vaknar tidigt.

Man ska nu i en ny studie titta mer på effekterna på lång sikt när det gäller sambandet mellan stress och sömnstörningar. Det är möjligt att långvarig sömnbrist kan förstärka stressreaktioner och faktorer som bidrar till diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, enligt nya rön.

- Det beror på att sömnlöshet påverkar ämnesomsättningen på samma sätt som vid diabetes och ger samma fysiologiska reaktioner som vid stress och utbrändhet. Kortisolnivån och blodfetterna höjs, produktionen av tillväxthormoner störs och kroppen blir mindre känslig för insulin.

Möte i Stockholm

Torbjörn Åkerstedt är med och organiserar ett internationellt symposium i Stockholm i höst där man ska ta upp sömnens återhämtande effekter. Man ska för första gången belysa hur sömnbrist, stress och utmattningsdepression påverkar ämnesomsättningen och hur det kan ha samband med diabetes, hjärt-kärlsjukdomar - och demens.

- För bara fem-tio år sedan ansågs sömnen vara ett ointressant tillstånd. Nu börjar vi alltmer förstå vad den normala sömnen betyder för till exempel vårt sätt att tänka, för minne, för blodsocker, blodfetter och för hur immunsystemet fungerar.

Många med utmattningsdepression får till exempel sämre minne och har svårare att koncentrera sig.

- De oroar sig för att ha blivit senila. Men minne och koncentration kommer vanligen tillbaka efter en tid utan stress.

Så mycket sover vi

Det händer när du sover

Det händer när du sover dåligt

Ann-Cathrine Björnör Carlsson