Knöl i bröstet fick Lotta att sluta sova

HÄLSA

Oron för en tumör i bröstet fick Lotta Martinsson att sluta sova. När sömntabletter inte hjälpte sökte hon hjälp i sömnprogrammet. Hon lärde sig att ”tömma sina batterier” och slappna av.

– Jag vet att jag kan sova i dag. Det är jättehäftigt.

Foto: Privat

Förra året genomgick Lotta Martinsson en svår period i livet. Efter en operation hittades en knöl i bröstet och under några månader väntade hon på besked för att få veta om knölen möjligtvis var en cancertumör.

– Det var mycket oro under den perioden. Det blev för mycket för mig helt enkelt och jag fick sömnproblem. Jag har haft det tidigare, lite till och från sedan barnen kom från 2001 och framåt, men inte så illa som då.

Sov inget alls
            När det var som besvärligast sov Lotta ingenting alls. En bra natt lyckades hon sova två till fyra timmar, men aldrig i sträck.

– Men jag jobbade på som vanligt, försökte klara av allt ändå. Men till slut gick det inte längre, jag bad min läkare om hjälp - jag bara måste få sova.

            Läkaren skrev ut insomningstabletter men av dem mådde Lotta så illa att hon inte kunde använda dem alls. I stället gick hon med Sömnklubbs sömnprogram som hon kände till genom jobbet. De var i januari i år.

– Det var det bästa jag gjort.

Fick se sin sömn svart på vitt 

        Att föra sömndagbok kändes till en början lite stressande.

– Jag skulle skriva ned varenda liten stund jag sov och jag trodde att det skulle bli bökigt att hålla koll på klockan. Men det gick bra och jag fick svart på vitt se hur mycket eller lite jag sov.

            Den andra stora förändringen för Lotta var att hon skulle stanna uppe sent på kvällen, så kallad sömnrestriktion.

– I stället för att gå och lägga mig tidigt för att försöka sova, fick jag rådet att stanna uppe och liksom trötta ut mig själv totalt.

          
Sena kvällar och sömnrestriktion
  Så när övriga familjen lagt sig stannade Lotta uppe, med gott samvete. Hon tittade på film och pysslade hemma, gick inte och lade sig förrän hon kände sig riktigt sömning, ibland så sent som klockan ett.

– Sen var jag tvungen att gå upp samma tid varje morgon, tidigt.

Sov längre pass
            Visst var det jobbigt att gå upp, men efter bara några veckor började Lotta sova längre pass åt gången, utan att vakna.

– Snart sov jag fem timmar i sträck, det var ljuvligt. Det var en sådan trygghet att veta att man hade sömnprogrammet. Jag skrev in varje natt i sömndagboken och följde mina framsteg.

           
Andningsövningar minskade stressen
Lotta var med i programmet i åtta veckor och fick prova olika övningar varje vecka. Det som hon fastnade mest för var andningsövningarna, som hon fortfarande använder sig av för att komma ned i varv.

– Jag gör dem ibland på jobbet, hemma, och innan jag ska sova. Det är jättebra för mig. Att slappna av och släppa stress och spänningar är nog det allra viktigaste för att jag ska kunna sova gott.

Knölen var ofarlig           
Sängen, som tidigare var nästan ångestframkallande, är nu en trevlig plats igen. Lotta har lärt sig att koppla av och kan vila. Att knölen i bröstet visade sig vara helt ofarlig har naturligtvis gjort att hon kunnat slappna av ännu mer.

– Jag vet att jag kan sova och nu sover jag i snitt sju timmar per natt. Jag klarar av att bryta en sömnlös period med enkla medel. Det är jättehäftigt.

FAKTA

Lottas bästa sömntips

1. Lägg dig bara när du är riktigt trött. Då blir du inte stressad av att inte somna direkt.

2. Gör avslappningsövningar.

3. Försök tänka på annat än antal sovtimmar. Det dämpar stressen.

FAKTA

Namn: Lotta Martinsson.

Ålder: 39.

Bor: Kumla.

Familj: sambo och två barn.

Yrke: Apotekstekniker.

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!

Mia Sahl

ARTIKELN HANDLAR OM