Tolv steg till en bättre nattsömn

Foto: thinkstock
HÄLSA

1. Sov på rygg

Många sover på magen trots att det inte är bra för rygg och nacke. Undvik!

2. Sov naken

Kroppen förstår bättre att det är dags att somna när den kyls av en aning. Sov naken och ha fötterna under täcket ett tag.

3. Sov svalt

Ha max 18 grader i sovrummet.

4. Sov ljudlöst

Gör sovrummet så tyst som möjligt och se till att det är riktigt mörkt.

5. Arbeta inte i sängen

Ser du på tv eller jobbar i sängen är risken stor att din hjärna associerar din viloplats med dagsaktiviteter. Sängen ska stå för sömn.

6. Nonchalera klockan

Tänk i stället att det inte är hela världen om du somnar eller inte. Att bara ligga i sängen är en vila som räcker långt.

7. Kliv ur sängen

Om du grubblar för mycket för att kunna somna - stig upp och gör något annat.

8. Ät inte för mycket

Undvik att äta just före läggdags eftersom magen då tvingas arbeta med maten fast den först tror att den ska vila.

9. Skippa kvällskaffet

Drick inte kaffe, te och cola mindre än sex timmar innan du ska sova.

10. Undvik alkohol

Alkohol försämrar din sömnkvalitet.

11. Träna inte för sent

Begränsa dina kvällsaktiviteter.

Motion är bra - men då helst tidigt på kvällen.

12. Varva ner

Tillåt dig att vara lite slö en god stund innan du ska gå och lägga dig.

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!

Nneka Amu

ARTIKELN HANDLAR OM