Sov mindre – lev längre

Nya rön visar att åtta timmar inte alltid är det bästa.

Foto: Thinkstock
Nya amerikanska studier visar att det är farligt att sova för lite – men också att sova för mycket. Lagom är bäst verkar vara det bästa rådet när det gäller sömn.
HÄLSA

Oroar du dig över att du aldrig hinner få de där rekommenderade åtta timmarnas sömn per natt?

Det är lugnt – enligt nya forskarrön behöver vi inte sova så mycket.

Det kan till och med vara farligt.

Nu är det dags att omvärdera åttatimmarsregeln när det gäller sömn.

Enligt flera nya studier behöver vi inte alls sova åtta timmar på natten för att må bra. Tvärtom kan det vara för mycket – och leda till negativa konsekvenser för hälsan.

Enligt nya forskarrön bör vi inte sova för lite – men det är nästan lika illa att sova för mycket.

Farligt att sova för mycket

Enligt en amerikansk studie från West Virginia, som nyligen publicerades i den medicinska tidskriften Sleep, ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar om man sover mer eller mindre än sju timmar per dygn.

Att sova mindre än fem timmar per dygn mer än fördubblar risken att få diagnosen kärlkramp, hjärt–kärlsjukdom, hjärtinfarkt eller stroke. Men att sova mer än sju timmar ökar också risken för hjärtkärlsjukdomar.

Deltagare i studien som sov nio timmar eller mer löpte 1,5 gånger större risk att utveckla sjukdomar i hjärta och blodomlopp.

Lev längre med rätt sömn

En alldeles ny studie från Univerity of California i San Diego visar också att det inte alltid är åtta timmars sömn som gäller.

Där har forskarna, ledda av professor emeritus Daniel F Kripke, baserat sina studier på en 14 år gammal studie av kvinnor, med syftet att se om antalet sömntimmar påverkar livslängden.

Överraskande samband

Studien baseras på 444 testpersoner, hemmahörande i San Diego och mellan 50 till 81 år gamla när studien inleddes. Av de 444 har idag 86 personer dött.

När professor emeritus Kripke och hans team kontrollerade om det fanns någon koppling till sömn så menar de att de hittat ett samband mellan antalet sömntimmar och dödligheten.

– Den bästa överlevnaden observerades bland kvinnor som sov fem till 6,5 timmar. Av de kvinnor som sov mindre än fem timmar per natt eller mer än 6,5 timmar var färre vid liv vid uppföljningen efter 14 år, säger han till Science Daily.

Kripke och hans forskarteam drar slutsatsen att vi inte behöver oroa oss över att vi får för lite sömn om vi inte lyckas sova de där rekommenderade åtta timmarna per natt.

– Det finns ingenting att orora sig över – uppebarligen spelar det ingen roll för hur länge vi lever, säger Kripke.

ARTIKELN HANDLAR OM