Ät rätt – sov bättre

HÄLSA

Njuter du av höstens mysiga middagar med mustiga grytor, hembakat bröd och gott vin?

Njut på – men tänk på att det kan påverka hur du sover.

Mysiga höstmiddagar kan leda till sömnproblem – om du inte äter på rätt sätt och vid rätt tidpunkt.

Hösten är en bra tid att njut av mysiga kvällar med god mat.

Men det är lätt at det blir lite för mycket av det goda – något som inte bara behöver vara förödande för vikten. Det kan också påverka hur du sover.

— Mängden och tidpunkten när du stoppar i dig mat kan påverka hur bra du sover, säger Sömnklubbs expert, överläkare Marianne Ors.

Ät tidigt på kvällen

Unna dig en god middag – men se till att det inte blir för sent.

– Det är aldrig bra att gå och lägga sig direkt efter att du har ätit en stor måltid. Då sover du sämre. Magen spänns ut och det blir du trött av, men det är svårt att komma till ro när du känner dig uppblåst, säger Marianne Ors.

För mycket mat i magen är alltså inte bra om du vill kunna sova bra, och det samma gäller åt andra hållet. Att gå och lägga sig med en tom mage gör också att kroppen får svårt att komma till ro.

– Det är det gamla tjatiga – lagom är bäst. Du sover dåligt när du är kall och fryser om fötterna och du har lika svårt att somna när du är varm och svettig. Det är samma sak när det gäller mängden mat, lagom är bäst, säger Marianne Ors.

– Många hormoner som styr matsmältningen är också verksamma som signalsubstanser i hjärnan. Det är hittills relativt outforskade områden. Men att sömn och aptitreglering är delar som samarbetar väldigt mycket i hjärnan är känt.

"Gå ner" maten

Om du trots allt blivit lite för mycket av det goda när det närmar sig läggdags, gäller det att se till så kroppen får en rimlig chans att varva ner trots den välfyllda magsäcken.

– Det är som efter ett rejält julbord då man kan känna sig totalt överfull. Då gäller det att ta en liten promenad för att ”gå ner” maten, sen kan det bli lättare att sova.

Sover du för lite? Testa här!

FAKTA

Svårt att sova?

Cecilia Bäcklund