Damernas mil

Hälsa har träffat tre kvinnor som laddar för fullt inför tjejmilen

HÄLSA

Om en månad är det dags!

Då drar årets tjejmil igång.

Det är svettigt – drygt en timmes flåsande med en puls som bultar våldsamt. Och runt omkring dig joggar hundratals andra motionärer, lika envist kämpande som du. Verkar det lockande? Klart att ska du springa tjejmilen!

Man behöver faktiskt inte vara supertränad för att vara med – att promenera då och då är helt okej. All motion är bra, och med ett kompisgäng kan det dessutom bli riktigt roligt. Men om du trots allt satsar på att springa hela vägen är det hög tid att börja träna nu.

Öka succesivt

– Börja lätt och öka sedan på successivt. Om du inte orkar springa, promenera tills det känns bra och jogga igen. Det är viktigt att du hittar ett eget tempo som du trivs med. Annars tappar du lätt motivationen, råder löperskan Lena Gavelin, vinnaren av förra årets tjejmil.

Hon rekommenderar också lite alternativträning mellan löpandet. Det gör att du får allsidigare muskler och att kroppen hinner återhämta sig mellan joggingturerna.

Alternativträning

– Bra aktiviteter kan vara gång, simning och cykling. Jag springer själv i vatten någon gång i veckan, eftersom jag inte är särskilt förtjust i att simma. Det kan också vara bra att göra något helt annat mellan varven, som att spela tennis eller brännboll. Huvudsaken är att du använder kroppen.

Hur ska man ladda dagarna före loppet?

– Om det är varmt: Drick mycket vätska dagarna före. Under själva loppet är det bra att stanna ofta vid vätskekontrollerna, men utan att dricka för mycket åt gången. Då blir det för tungt att springa vidare.

Ska du vara med i år igen?

– Det hade jag tänkt. Jag satsar på att vinna, men vet att det kan bli tufft, säger Lena Gavelin.

Christel, 28: Ett bra sätt att komma igång igen

Foto: Åsa Sjöström
Namn: Christel Flander-Olsson Ålder: 55 Bor: Stockholm Yrke: Logist Mål i tjejmilen: Att ta mig runt springande.

Anna, 28: Tjejmilen är en bra inspirationskälla

Foto: Åsa Sjöström
Namn: Anna Nylén Ålder: 28 Bor: Stockholm Yrke: Dietist Mål i tjejmilen: Att ta mig runt på en hyfsad tid

Alexandra, 35: Det blir lite som en fest

Foto: Åsa Sjöström
Namn: Alexandra Flink Ålder: 35 Bor: Sundbyberg Yrke: Egen företagare Mål i tjejmilen: Komma i form efter att ha fått Moa, ett år.

Sara Milstead

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning