Är du en tränings-narkoman?

Ny forskning: Var femte ung kvinna är i riskzonen

HÄLSA

Blir du irriterad och orolig om du missar ett träningstillfälle? Tränar du trots att du har feber och värk?

Då är du troligen träningsberoende och riskerar att drabbas av depression, enligt en ny svensk undersökning.

Foto: eyewire
i riskzonen. Att systematiskt använda träningen för att dämpa sin oro är ett tydligt tecken på attman är träningsnarkoman.

Att träna bort oron kan kännas bra. En halvtimme på löpbandet stänger av tankar och känslor och låter kroppen jobba. Få saker slår känslan av tillfredsställelse efter en joggingtur eller ett hårt träningspass.

Men det är när träningen tar över, när vi använder löpbandet för att springa ifrån våra problem som risken för träningsberoende ökar.

- Man kan säga att en person är träningsberoende när träningen innebär skada för individen och dess omgivning, säger Klaus Seigel, doktorand vid Uppsala universitet som lett studien om träningsnarkomani.

Störd inställning

Den som systematiskt använder träningen för att dämpa sin oro, väljer att gå till gymmet framför att träffa vännerna och upplever det som ångestframkallande att missa ett inplanerat pass befinner sig i riskzonen för att låta träningen ta över helt.

- Det är inte mängden träning som avgör om man är beroende, det finns idrottare som tränar två gånger om dagen utan att vara träningsberoende. Det är den störda inställningen, känslan av att man absolut måste träna som är avgörande, säger Klaus Seigel.

Nedåtgående spiral

Alltför hård träning utsätter kroppen för stora risker och kan leda till depressioner. För den som inte kan vara utan träningen blir det snabbt till en nedåtgående spiral - ju sämre man mår av träningen desto mer tränar man.

- Många som tränar väldigt mycket mår ju bättre av det. Det är när man känner sig fast, när det är ett absolut måste för att dämpa ångesten som det är ohälsosamt. Då ligger det ofta andra symptom bakom och man kan behöva hjälp av en kurator eller psykolog för att lösa det.

I studien gjordes också tydliga kopplingar mellan träningsberoende och kroppsfixering. Resultaten visade att bland de kvinnor som dämpade sin ångest med mer träning var fler missnöjda med sina kroppar, bantade oftare och kräktes efter måltiderna i större utsträckning.

Att träna för hårt och för ofta är skadligt för kroppen.

- Kroppen orkar helt enkelt inte med för mycket träning, säger Magnus Strömberg, ansvarig för styrketräningen på Friskis och svettis i Stockholm.

Den viktiga balansen mellan träning, vila och kost störs hos en person som är träningsberoende. För att träningen ska ge resultat behöver kroppen vila och ladda om mellan passen. Musklerna måste återhämta sig och för att kunna göra det behöver de näring och vila.

- Det blir som en nedåtgående spiral. När man tränar hårt utan att äta ordentligt och vila emellan ger träningen sämre resultat. Och då blir reaktionen att träna ännu mer och ännu hårdare.

I början ger träningen viktmisnkning och bygger upp musklerna, men på längre sikt utarmas kroppens näringsreserv och den reagerar med att bryta ner musklerna i stället.

Träningen kör kroppen i botten och det som i början gav energi gör nu kroppens immunförsvar svagare. Följden blir att man sover dåligt och ofta är sjuk.

- Inte sällan är träningsberoende kopplat till kroppsfixering. En person som tränar på det sättet är ofta noga med att inte äta för mycket. Följden blir att de inte äter tillräckligt och tränar för mycket.

Viktigt att ha roligt

Magnus Strömberg tycker att det är viktigt att man reagerar om man ser någon på sitt gym eller träningscentra som tränar på ett osunt sätt. När instruktörerna ser någon som tränar alltför hårt och ofta ingriper de och upplyser personen om riskerna.

- Problemet hos den som tränar alltför mycket är att den inte upplever det så själv. Man ser inte problemen när man är i det.

För den som har varit träningsberonde handlar det om att försöka hitta tillbaka till det som gjorde tärningen rolig. Att försöka släppa tvånget och göra det för att må bra och ha trevligt. Ett sätt är att börja träna med en kompis.

- Träning ska vara en del av ens liv, inte det enda man lever för. Det viktigaste är att ha roligt under träningen, det ska vara kul. Då mår man bra.

TEST: Tränar du för mycket?

Anna Bengtsson

ARTIKELN HANDLAR OM