Träna upp dina cykelmuskler

HÄLSA

Det börjar dra ihop sig för vårens stora cykelfest, Tjejtrampet.

Hälsas Petra Thorén hjälper dig träna upp cykel-musklerna inför loppet.

Foto: stefan mattsson
Stärk benen. Om du ska cykla långt krävs inte bara god kondition utan även starka muskler.

Är du redan

ute och cyklar? Kanske väntar Tjejtrampet den 25 maj och förberedelserna är i full gång.

Självklart ska grunden i så fall handla om just träning på cykeln. Det är på sadeln du gör grovgörat inför vårens och sommarens utmaningar.

Men det är också bra att komplettera med styrketräning för att vara ännu bättre förberedd.

Flera mil på cykeln kräver inte bara god kondition utan också bra muskelstyrka och bra rörlighet.

I styrketräningen bör du lägga fokus på lårmuskulaturen, främst lårens baksida. Det är med hjälp av dem som du ska dra runt pedalerna när du cyklar.

Ska du cykla längre sträckor är det också bra att komplettera med bålträning - alltså träning för mage och rygg. Att sitta framåtlutad och hålla i styret innebär en statisk belastning på bålen.

Programmet här intill innehåller övningar för både lår, vader och bål.

Du kan köra programmet två gånger i veckan, som kompletterande träning till din cykling. Övningarna kräver inga maskiner eller redskap och går att genomföra i hemmet.

Tänk på att stretcha vad, fram-baksida lår, höftböjare samt mage och rygg väl.

1. Lår och säte

2. Lårens baksida

3. Vader

4. Mage

5. Rygg

6. Bålstabiliserande övning