Raka vägen till styrka i armarna

Snygga armar med 5 kraftfulla övningar

HÄLSA

Grabbar brukar mäta bicepsomfång

som mått på något slags manlighetsstatus.

Det är kanske inget att eftersträva

- men starka armar är till nytta

även för oss tjejer.

Foto: thomas johansson
FIXA FINA muskler Till den här träningen behöver du en hantel och gärna ett gummiband. Men övningarna går att utföra med bara en hantel.

Uthålliga, starka muskler på överarmens fram- och baksida hjälper dig i vardagslivet. Övningarna här intill är för både musculus biceps brachii (framsida) och musculus triceps brachii (baksida). Du behöver ett gummiband och en hantel. Har du bara hantlar så kan du köra enbart med dem.

Reglera själv vikt efter din egen kapacitet. Lagom att börja med är två kilo. Är du van använd gärna hantlar på tre eller fyra kilo.

Kör programmet två dagar i veckan. Varva gärna med konditionsträning och styrkeövningar för andra viktiga kroppsdelar.

Värm upp!

1. Framsidan av överarmen

2. Framsidan av överarmen

3. Baksidan av överarmen

4. Baksidan av överarmen

5. Baksidan av överarmen, bröstet, framsidan av axeln

Petra Thorén

ARTIKELN HANDLAR OM