Låt pulsen bli din lärare

HÄLSA

När du tränat pulsträning en tid kommer du att märka att din puls inte alltid reagerar som du tänkt dig. Ofta är det ett tecken på att något inte är som det ska. Här är några exempel - och vad det kan bero på.

Din vilopuls är plötsligt 8-10 slag högre än normal.

Detta kan vara ett teckan på att du inte hunnit återhämta dig efter föregående träningspass, eller att du är på väg att bli sjuk. Bästa lösningen är att vila. Känner du dig inte det allra minsta hängig kan höjningen bero på stress. Då är ett lätt träningspass skön avkoppling.

Du mäter din vilopuls när du vaknar, ställer dig upp och mäter den igen. Nu

har pulsen ökat 20 slag/minut eller mer.

Förmodligen har kroppen inte hunnit återhämta sig tillräckligt efter föregående träningspass och du är övertränad. Vila tills skillnaden mellan vilopulsen och pulsen när du precis ställt dig upp är mindre.

Du tränar och allt känns ”som det brukar”, men du har högre puls än vanligt. Har du haft ett uppehåll i träningen kan det bero på detta, eller att du springer en sträcka som är backigare än vad du är van vid. Men det kan också vara ett teckan på att du är övertränad eller håller på att bli sjuk. Även här är vila den bästa medicinen.

Du tränar hårt, till exempel backträning, men pulsen sackar efter. När du sedan tar det lugnare tar det längre tid för pulsen att åtegå till det som

brukar vara din normala puls för det arbete du utför.

Överträning eller för lite vila kan vara orsaken. Minska ner på träningen

och kör inga högintensitetspass så länge pulsen ”sackar efter”.

Du tycker att du tränar på en jämn ansträgningsnivå, men plötsligt sjunker

pulsen.

Detta är ofta ett tecken på att du ”gått in i väggen”, vilket kan beror på att du ätit för lite. Har du ätit tillräckligt kan det bero på att du inte är tillräckligt tränad för den typ av träning du kör.

Du tränar i ett jämnt tempo men plötsligt börjar pulsen smyga uppåt.

Detta är ett vanligt tecken på att du druckit för lite så att blodvolymen minskar och hjärtat måste jobba hårdare för att få ut nödvändigt med syre till musklerna. Drick under hela träningspasset, inte bara när du är törstig.

Robert Andersson ([email protected])