Ta pulsen på din träning

Låt ditt hjärta bli din personliga tränare. Din puls talar om hur du ska träna för att få bästa resultat, peppar och motiverar dig och säger till när du måste vila. Dags för Kropp & Hälsas Pulsskola.

HÄLSA
Foto: Börje Thuresson
Lyssna till hjärtat. Ta hjälp av pulsen när du tränar. Då når du lättare det resultat du vill.

Att lyssna till sitt hjärta lönar sig inte bara i kärleksaffärer. Även i träning har du mycket att vinna på det. Då kallas det pulsträning.

– Med pulsträning skräddarsyr du din träning så att du får precis det resultat du vill ha – oavsett om du vill gå ner i vikt, få bättre kondition eller bara må bättre, säger Camilla Porsman, författare till boken ”Pulsträning, med hjärtat som coach”.

När hjärtat pumpar ut blod i kroppen drar det ihop sig, detta känner vi som pulsslag. En otränad person som börjar röra på sig kommer efter ett tag att få lägre puls, både vid vila och fysisk aktivitet. Detta beror på att ett vältränat hjärta orkar pumpa ut mer syrerikt blod per slag än ett otränat hjärta – och därför inte behöver arbeta lika hårt för att förse kroppens muskler med syre.

– Med pulsträning får du svar svart på vitt att din träning verkligen fungerar. Går din puls ner betyder det att du fått bättre kondition, säger Camilla Porsman.

Lektion 1:

Räkna ut din vilopuls

Lektion 2:

Räkna ut din maxpuls

Lektion 3:

Välj en träningszon

Det här är pulsen – så funkar det

Robert Andersson ([email protected])