Ny figur

till sommaren

Foto: Micke Sörensen
Tävlingsklar Maria Nilsson, 20, tränade upp sin kropp på fyra och en halv månad. I december tävlade hon i athletic fitness.
HÄLSA

Drömmer du om en snyggare, slankare och mer välmusklad kropp?

Förverkliga ditt mål – oavsett hur mycket eller lite du motionerat tidigare.

Här är programmet som kan ge dig ny figur på 16 veckor.

Cia Hedlund

Cia Hedlund, personlig tränare och internetcoach, har satt samman övningarna som snabbt bygger upp din kropp. Resultatet: god kondition, högre ämnesomsättning, tydliga muskler och slankare figur.

SM-guld i athletic fitness

Cia Hedlund har vunnit SM-guld i athletic fitness och vet att det går att träna fram en god fysik på kort tid även om man inte motionerat tidigare.

–Kombinationen styrketräning/konditionsträning har visat sig oslagbar för att gå ner i vikt. Ett hårt styrketräningspass kan ge en högre förbränning i vila i upp till 24 timmar. Ju mer muskelmassa man har, desto högre förbränning, säger Cia.

– Konditionsträningen kan med fördel ligga på en lägre nivå med jämn puls, men pågå under en längre tid. Därför är långpromenader idealiskt, men även lågintensiv gympa och cykel är bra, säger hon.

Minst en månad

För bästa resultat rekommenderar Cia Hedlund att du följer hennes nybörjarprogram minst en månad. Sedan kan du successivt öka kraven med ett mer avancerat schema. Det svårare programmet hittar du på Cias egen hemsida, www.ciahedlund.com

Chatta med Cia

Cia Hedlund svarar på dina frågor den 3 mars klockan 11.00.