"Jag längtar till varje dansklass"

Foto: Kalle Assbring
Dans är en allsidig träning men ger mer för musklerna än konditionen. Sabina Hagegård dansar minst tre gånger i veckan.
HÄLSA

Hur länge har du dansat?

- När jag var liten dansade alltid jag och min mamma cha cha, samba och twist i vardagsrummet och på dagis var jag flickan som alltid ville få alla att dansa så fort det spelades musik. Så när dansaerobics introducerades i Sverige för cirka tio år sedan blev jag överlycklig.

Vilken dans brinner du mest för?

- Jag dansar på en dansstudio show/jazz/funk, en gång i veckan, och på ett gym, jazz och funk minst två dagar i veckan.

Varför valde du dans som träningsform?

- Jag får både smidighet, rörlighet, styrka och kondition. Det är så kul att jag längtar till varje klass. Vissa veckor kan jag köra fem till sex klasser bara för att det är så roligt! För några år sedan drabbades jag av diskbråck och dansträningen håller det i schack eftersom jag bibehåller min styrka och rörlighet.

Hur känner du dig efter danspasset?

- Glad och pigg, men visst, det finns dagar då jag känner mig trött och tömd på energi. Men då vet jag, att det är bara att gå iväg och köra en klass, så är energin tillbaka. Dans är också bra träning och stimulans för hjärnan.

Så tränar du kroppen med dans

Micaela Nordberg