Kom i form på 10 dagar

Stjärnornas svenska tränare lär ut sina bästa knep

Foto: Pontus Höök
Kändisarnas hopp Hos Tanja Djelevic är det stjärnvarning. Brad Pitt, Uma Thurman, Pink, Matt Dillon och Rachel Weisz är några av hennes adepter.
HÄLSA

Less på att känna dig trött och att ha en mage som hänger utanför byxlinningen?

Med Aftonbladets träning är ett piggare och friskare liv bara tio dagar bort.

– Fortsätt några dagar till och din kropp blir wow, säger Hollywoodtränaren Tanja Djelevic.

Foto: AP
Tar hjälp Artisten Pink är en av alla Hollywoodstjärnor som vänt sig till Tanja Djelevic.

En vanlig dag på jobbet för svenska tränaren Tanja Djelevic, 35, kan se ut så här: På morgonen kör hon i sin vita Volkswagen till popstjärnan Pinks hus. Där får hon sångerskan att göra pilates­övningar i en timme.

– Precis alla tränar pilates i LA eftersom de vill ha platt mage, säger Tanja.

Hon hoppar in i bilen och fastnar i en bilkö på väg till gymmet i Hollywood där gravida Oscarsvinnaren Rachel Weisz väntar på ett lågintensivt träningspass. Lite senare på eftermiddagen ringer telefonen. Det är Matt Dillon som undrar om hon har tid att springa en runda.

– Tyvärr Matt, jag är fullbokad i kväll, svarar Tanja.

För tio år sedan flyttade Tanja Djelevic från Kristianstad till Los Angeles. I dag är hon en av stadens mest efterfrågade tränare, med ett fullspäckat och kändistätt arbetsschema. Exklusivt för Aftonbladet har hon satt ihop ett träningsprogram – ganska annorlunda mot det hon använder på sina filmstjärnor.

– De har oftast en begränsad tid på sig att gå ner i vikt till en roll. När man går ner så fort eller bygger muskler snabbt stressar man kroppen, vilket egentligen gör mer skada än nytta.

Ett kilo i veckan

Programmet hon gjort till Aftonbladet förändrar figuren långsamt. Du kan ändå räkna med en viktnedgång på 0,5–1 kilo i veckan om du tidigare levt stillasittande och haft några kilos övervikt.

– Fördelen med långsam viktnedgång är att den är mer hållbar eftersom det är en livstils-omställning och inte en diet. De flesta som går på en diet går upp igen, säger Tanja.

I programmet har hon dessutom lagt in mycket mental träning som positivt tänkande och meditation.

– Studier visar att varje tanke du tänker har effekt på kroppen och vice versa. Därför är det viktigt att vara i balans även mentalt om du vill komma i form fysiskt. Mår du dåligt är det till exempel lätt att tröstäta, säger Tanja, som även är utbildad psykolog.

En liten förändring varje dag

Aftonbladets program varar i 10 dagar och smyger för varje dag in en liten förändring.

– Om du ändrar något litet varje dag, så att du ger dig själv tid att skapa en ny vana, är chansen mycket större att du behåller den. Försöker du chocka dig själv till ett nytt liv på en gång är risken stor att du kraschar snabbt eftersom det blir för överväldigande, säger Tanja.

Efter 10 dagar har du fått ditt nya hälsosamma liv. Snart kommer du att märka att du är piggare och gladare. En snygg och vältränad kropp kommer som en trevlig bonus lite senare.

– Man ska inte känna sig som en slav under programmet. Men följ programmet strikt den första månaden så att de nya rutinerna blir till en vana, säger Tanja.

Tyck om dig själv!

Om motivationen tryter är Tanjas tips att söka i ditt inre.

– Ställ dig själv frågan om det är okej att ge dig själv den kärlek och acceptans du vill få från andra. Kärlek och acceptans gentemot dig själv blir så småningom den starkaste motiveringen att ta hand om dig själv och din kropp, säger Tanja.

Tanja om kändisarna hon tränat:

Foto: AP
Foto: AP
Foto: Columbia tristar
Foto: Warner bros

Läs mer:

Robert Andersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning