Dagens namn: Vincent, Viktor
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa / Träning

Långfärdsskridskor

Foto: Lasse Allard

För vem: Vuxna, 18–90 år.

Var: Konstfrusna rundbanor och plurrsäkra sjöisar. Åk aldrig ensam och ha alltid komplett utrustning på sjöarna.

Förkunskaper: Vem vill leka bambi på hal is? Lugn, du lär dig fort. Här finns inget vallatjafs, inga backar, inget störande buller. Bara oändliga, vackra vidder. Vyer som annars är omöjliga att uppleva.

Utrustning: Både lätt och svårt. Skridskor med tåbygel och hälrem kan monteras utanpå nästan alla typer av krängor. På sjöarna behövs dessutom ryggsäck med ombyte och kastlina, isdubbar och pik.

Träningstips: Styrketräna ben och bål. Gör situps. Gå på spinning, Friskis och annan motionsgympa.

Mysfaktor: Mycket hög. Skridskogängen håller ihop. Lär känna varandra, i torrt och (ibland) i vått. En heldag på spegelblanka sjöisar är en njutning för kropp och själ.

Inköpspris: Mycket billigt, speciellt om du redan har egna pjäxor. Skridskor ca 500–1 000 kronor. Begagnat: några hundralappar. Sportvaruhusen har paketpris (skridsko/pjäxa) från cirka 1 000 kr. Glöm aldrig isdubbarna och annan nödvändig utrustning.

Daglig kostnad: Gratis att åka.

Kaloriförbränning: Cirka 500 kcal/tim.

Konditionseffekt: Mycket bra förbränningsträning. Speciellt för alla som åker i jämnstarka grupper och med färdledare. Sex, sju timmars åkning över en dag skakar om fläsket.

Betyg:

SENASTE NYTT

Hälsa

Visa fler
Om Aftonbladet