Gå dig smal!

Perfekt motion för dig som har ont om tid

HÄLSA

Bli smal och vältränad – på lunchrasten.

Stavgång funkar hela vintern – och ger snabbt resultat.

Både på vågen och på välbefinnandet.

Shirin Rågby Djavidi, Viktklubb.se:s motionscoach, har satt samman tre olika stavgångsprogram; ett för den otränade, ett för ”periodaren” och ett för dig som är vältränad.

Stavar – töntigt? Glöm det. Stavgång är hett, trendigt – och en riktig fettbrännare.

– Studier visar att fettförbränningen ökar med 30–50 procent, jämfört med en vanlig rask promenad, säger Shirin Rågby Djavidi, Aftonbladets träningsexpert.

Ändå kan alla göra det. Gamla och unga, vältränade och soffpotatisar. Och vinterhala vägar är inget problem.

– Stavgång funkar alla årstider. Stavarna gör det lätt att hålla balansen.

Nybörjare kan börja med fem minuters promenad utan stavar för att värma upp - men det går ändå att klämma in ett pass på en lunchrast, eller på vägen hem från jobbet.

– 30 minuter om dagen skulle jag rekommendera - men 15-20 minuter är mycket bättre än ingenting. För en nybörjare kommer det att ge enorma effekter på förbränningen - och på välbefinnandet, säger Shirin Rågby Djavidi.

Men om man tränar på lunchen - när ska man äta då?

– Det är ju inte som om du ska sticka ut och springa, när du snabbt kan få håll och bli lite illamående om du just ätit. Man kan ha stavarna stående på jobbet, äta i 15-20 minuter, och sedan sticka ut resten av tiden. Det bästa är att gå ut flera tillsammans, tipsar hon.

Ett annat alternativ är att köpa teleskopstavar, som skjuts ihop till halva längden och är lätta att ta med.

Även du som är en van motionär kan ha stort utbyte av stavgång.

– Du kan springa med stavarna upp och ner i backar, eller gå i kuperad terräng i skogen.

Stavarna avlastar - och därför är det en skonsam motionsform.

– Det är bra för dem som har ont i axlar, rygg och höfter.

Var kan man gå?

– Överallt. Det är det som är det fiffiga, det finns inga begränsningar!

Vilket också kan sägas så här: Det finns inga ursäkter. Börja idag - redan till jul kan du vara i toppform!

Soffpotatis, periodare – eller i topptrim?

Viktklubb.se:s motionscoach Shirin Rågby Djavidi har för Aftonbladet Plus tagit fram tre stavgångsprogram. Välj vilket program som passar dig utifrån din form!

Maria Wångersjö

ARTIKELN HANDLAR OM