Gå ned i vikt – utan att banta

Så gör du

HÄLSA

En snabb bantningskur kan kännas lockande.

Men din kropp kan ta skada av för snabb viktnedgång.

– Det måste få ta tid att gå ned i vikt, säger näringsfysiologen.

Foto: Motimate

Det kan kännas tillfredställande till en början, att banta enligt någon ny mirakelmetod som utlovar rejäl viktnedgång på kort tid.

Men även om du faktiskt lyckas tappa några kilo hyfsat snabbt så är bantning aldrig en effektiv metod på sikt.

Det menar näringsfysiologen Inyang Bergenstråle.

– Om man genomför en snabb bantning så består de första kilon man tappar, förutom vätska, också av den energi som finns lagrad i muskulaturen, säger hon.

Effekten av det första lilla viktraset blir därför att du tappar orken.

– Det finns en risk för att man börjar förbränna även muskulaturen. Då blir man av med den aktiva kroppsmassan, alltså den massan som förbränner mest energi och ger oss en bra ämnesomsättning.

Motsatt effekt

Så det som känns som en lyckad start på en bantningskur, några kilos snabb viktnedgång redan från start, är alltså i själva verket något som ytterligare kommer sakta ned din förbränning och sänka din ämnesomsättning.

När du sedan avslutar bantningen och börjar äta ”som vanligt” igen så går du upp mer än vad du faktiskt gått ned, eftersom din kropp nu går på sparlåga och inte förbränner lika mycket som innan du bantade.

– Det är det här som kallas jojobantning. Man går ned några kilo, sedan upp ännu fler. För varje gång man bantar lägger man på sig, säger Inyang.

Istället för bantning rekommenderar hon att istället att dra ned en aning på det dagliga kaloriintaget.

– Det kan låta trist, men det är det allra mest effektiva sättet, säger Inyang.

– En viktnedgång på mellan ett halvt och ett kilo per vecka är vad gemene man klarar av utan att tära på sina muskler. Det måste få ta tid att gå ned i vikt, säger hon.

FAKTA

Inyangs bästa viktminskningstips:

Dra i första hand ned på ”onödiga kalorier” som snacks, öl, vin, läsk, godis, ja allt som du äter utan att egentligen behöva det.

Ät regelbundet och se till att få i sig rejält med grönsaker till måltiderna.

Frukosten är extra viktig. Vi har sett i undersökningar att de som hoppar över frukosten tenderar att äta mer senare på dagen. Och ju senare på kvällen man äter desto sämre förbränns det.

Fakta: Inyang Bergenstråle

Namn: Inyang Eyoma Bergenstråle

Bor: Nacka

Intressen: Kungfu, Qi gong, böcker, vänner och matlagning

Gör: Kostcoach på Motimate, Föreläsare och nutritionist mot motionärer och elitidrottare.

Personlig rådgivare till individer samt grupper.

Idrottsnutirionsrådgivare till landslagsspelare (AIK, Innebandy, orientering, boxning och tae kwondo)

Motto: "Med bra mat och tajming behöver du aldrig banta."

Mia Sahl

ARTIKELN HANDLAR OM