Så lyckas du med konsten att städa

Rensa rätt med Marie Kondo: Spara bara om känslan är bra

Av: Agneta Elmegård

Publicerad:
Uppdaterad:
Börja med garderoben. För att lyckas med KonMari-metoden är det viktigt att rensa i rätt ordning. Börja med att gå igenom dina kläder.
Foto: Getty
Börja med garderoben. För att lyckas med KonMari-metoden är det viktigt att rensa i rätt ordning. Börja med att gå igenom dina kläder.

Det är en konst att göra sig av med saker, anser städoraklet Marie Kondo.

Aftonbladet fick en exklusiv intervju med henne om hennes unika städmetod.

– Fokusera på vad du vill ha kvar, värdesätt dina käraste ägodelar och visa tacksamhet för det som du vill göra dig av med, säger hon.

Marie Kondo har en egen tv-show på Netflix. I programmen åker hon runt i hela världen och städar åt vilsna personer som inte vet var de ska börja.

De flesta gör fel när de försöker ta itu med städhögarna i huset.

Det gäller att byta strategi helt och hållet.

Marie Kondo förespråkar att vi ska dela in våra ägodelar i olika kategorier innan vi sätter igång.

Samla alla kläder du har i din bostad på ett ställe, alla köksprylar på annat, alla papper, alla fotografier på ett tredje.

Då får du en överblick och inser hur många föremål du faktiskt äger.

Du behöver sannolikt inte ens hälften av vad du har samlat på dig. Så dags att tänka om och inte gå från rum till rum och städa planlöst.

– Behåll bara saker som ger dig en bra känsla. Gör dig av med saker som inte ger dig någon glädje eller har ett syfte i ditt liv. Då är det lättare att skiljas från föremålen, säger Marie Kondo.

Men du ska inte ha dåligt samvete för att du inte kan släppa ifrån dig prylarna. Du är inte ensam.

–Jag har haft förmånen att åka runt i hela världen och städa åt människor. Och det är inga stora skillnader mellan hur det ser ut hemma hos folk. Alla tenderar att ha för mycket grejer i förhållande till utrymmet. Det gäller de flesta. Och Marie Kondo har sett det mesta.

–Det konstigaste var när jag städade hemma hos en man och öppnade garderobsdörren. Där hade han en gigantisk uppstoppad hjort, säger hon.

Marie Kondo menar att vi kan lära oss mycket om oss själva genom att ta itu med surdegarna där hemma. Och att rensa ut allt ”du inte använt på ett år” är helt fel enligt hennes filosofi KonMarie.

Du har redan kommit ur kurs när du börjar fundera på hur du ska avgöra vad du ska behålla och inte. Det är känslan för ett föremål som ska avgöra om det åker ut.

– Det finns ett antal olika skäl för att göra sig av med saker. Det kan vara att de inte fyller någon funktion, har gått sönder. Eller att kläder blivit omoderna. Det är enkelt att göra sig av med saker när skälet för att göra det är uppenbart. Det är svårare när ett tydligt skäl saknas, säger Marie Kondo.

Redan som 15-åring blev hon besatt av att göra sig av med prylar. Men hon tycker inte att det är fel att spara vissa föremål. Det sista vi ska göra oss av med är fotografier och brev eftersom de kan ha stort affektionsvärde, menar Marie Kondo.

– Kläder är lättast att sortera ut eftersom de massproduceras. Brev och fotografier finns i andra änden av den skalan, de är unika, säger hon.

Det och annat tipsar hon om i sin storsäljare ”Konsten att städa – den japanska inredningsfilosofin som kan förändra ditt liv”.

Foto: AP
”Konsten att städa” av Marie Kondo (Bookmark förlag).

6 frågor för att du ska lyckas med KonMarimetoden

1. Städar jag på rätt sätt?

  • Går du från rum till rum och plockar planlöst? Sluta genast.

  • Lösning: Samla alla kläder från olika ställen i ditt hem till ett enda rum. Börja gå igenom dem. Sedan tar du nästa kategori och nästa. Fortsätt tills du gjort dig av med det som inte ger dig glädje eller är trasigt och inte går att reparera.

2. Blir jag nostalgisk?

  • Inte bra. Du kommer att stöta på massor av saker i ditt hem som påminner dig om platser, relationer eller svunna tider. Det kan vara brev, fotografier, torkade blommor, prydnadssaker eller möbler.

  • Lösning: Fokusera på den kategorin du håller på med just nu. Blir du störd och tankarna flyger i väg? Lägg saken åt sidan en stund. Ge den uppmärksamhet när du är klar med det övriga. Att städa är att föra dialog med dig själv

3. Känner jag glädje?

  • Ställ dig frågan, ”Ger det här föremålet eller klädesplagget mig glädje?”. Känner du att det glimmar till i dina ögon, stannar du upp, blir du glad?

  • Lösning: Spara om du känner glädje inför föremålet. Det är dina känslor som är måttstocken. Känner du inget? Sälj eller skänk bort.

4. Respekterar jag mina ägodelar?

  • Trycker du in saker i garderoben? Hänger det flera plagg på en enda galge? Ligger böckerna och tidningarna på hög i stället för att stå i en bokhylla? Är det knökfullt på skohyllan?

  • Lösning: Respektera dina ägodelar och se till att de får den plats de förtjänar. Bästa sättet att förvara saker på är, enligt Marie Kondo, vertikalt. Alltså stående. Ge dina föremål utrymme.

5. Använder jag rätt förvaring?

  • Använder du stora packlådor för att få undan dina ägodelar? Dags att tänka om.

  • Lösning: Investera i flera små lådor som du lägger ner i den stora lådan. Tänk även kategorier här: scarves, strumpor, knappar och så vidare. När du viker dina kläder får du en bättre överblick över vad du har i din garderob. Använd även mindre avgränsande lådor i byrålådorna.

6. Hur lyckas jag med att sortera?

  • Är du rådvill över de olika kategorierna och hur du ska förvara dem?

  • Lösning: Vänta med att hänga tillbaka plaggen i garderoben, ställa böckerna i bokhyllan eller lägga smyckena i lådan tills du har sorterat allt. Se till att det du ska slänga, skänka eller sälja är tydligt avskilt från de ägodelar du vill behålla. Källa: Marie Kondo, Konsten att städa – den japanska inredningsfilosofin som kan förändra ditt liv. (Book Mark) Nummer två på listan.

Tips på vägen

  • För att lyckas: Börja med de föremål du har lättast att besluta om.

  • Föreställ dig slutresultatet: Att affirmera, tänka i bilder på vad du vill uppnå, är det bästa sättet att nå slutmålet. Du ska få en klar bild av hur du vill att slutresultatet ska se ut.

  • Håll familjen utanför: En rejäl utrensning skapar högar. Då finns en risk att du får återfall och plockar tillbaka saker. Eller att någon i familjen blir intresserad av högen och börjar ifrågasätta. Det är du som rensar. Ingen annan.

Så börjar du – ordningen avgör hur du lyckas

  • Först: Kläder.

  • Sedan: Böcker, papper och allehanda osorterade föremål som Marie Kondo kallar ”komodo”.

  • Sist: Prylar med affektionsvärde. Lärdom När du minskar antalet ägodelar och får ordning kommer du att förstå vad som verkligen är värdefullt och vad som är viktigt i ditt liv.

Källa: ”Konsten att städa – den japanska inredningsfilosofin som kan förändra ditt liv”, av Marie Kondo (Bookmark förlag).

Publicerad: