Safta och sylta – här är de godaste bären

avNina Kindbro, Johanna F Boström

Foto: Johnér
Krusbär, björnbär eller hallon, inget går upp mot hemgjord sylt och saft.

Krusbär, björnbär eller hallon, oavsett vad du väljer blir det fantastiskt gott att göra egen saft och sylt. Har du trädgård kan du odla själv, blåbär finns i skogen och självplock finns lite överallt. Och enkelt är det också.

Om jag har trädgård, vilka bärbuskar ska jag välja?

Tänk igenom vad du och familjen tycker om. Gillar ni hallon bäst? Satsa på det, och skippa alla tankar på ”en av varje” – om ingen äter krusbär är det onödigt att plantera dem. Bärbuskar säljs ofta krukodlade, vilket betyder att de kan planteras under hela säsongen.

Foto: Johnér

Blåbär

Dessa godingar är fullpackade med antioxidanter som skyddar dina celler och håller dem pigga. Blåbär innehåller också resveratrol, ett anticancerogent ämne. Möjligen kan även blåbär hålla oss unga! Svenska blåbär är svåra att odla, men de större amerikanska släktingarna är desto lättare. Buskarna blir dessutom vackra på hösten. De amerikanska bären har vitt fruktkött och smakar inte lika mycket som våra svenska skogsblåbär, men de är goda ändå! 

Gott till: Både svenska och amerikanska blåbär är smaskens till pannkakor (eller i amerikanska pannkakor), men svenska bär är också goda i paj, sylt och kräm.

Foto: Johnér

Jordgubbar

Vårt mest älskade bär är tyvärr inte det mest lättskötta. Jordgubbsplantorna ska helst stå med 25 centimeters mellanrum och marken mellan ska hållas bar och tom från ogräs. De vill dessutom ha mycket sol. Men i gengäld är de här C-vitaminrika knölarna riktiga hälsobär som innehåller alltifrån nyttiga antioxidanter till B-vitaminer, folsyra och omega-3.

Gott till: Det mesta! Goda som de är med mjölk eller grädde, men också som saft, sylt, kräm och i tårtor.

Foto: Johnér

Vinbär

En syrlig klassiker i trädgården och ett härdigt och lättodlat bär! Brukar kallas för ”Nordens druvor” och har historiskt använts som stärkande medicin och för att förebygga förkylningar. Bären innehåller ämnen som kan sänka förhöjda blodfetter och minska risken för hjärtsjukdomar. Skörden blir större i sol men bären tål även en hel del skugga. En välmående vinbärsbuske blir stor och ger mycket bär, så en buske räcker ganska långt. Du kan också spaljera busken för lättare åtkomst (och det blir dessutom snyggt!). 

Gott till: Vinbär i alla färger blir goda geléer till höstens grytor och stekar, men funkar också utmärkt som saft.

Foto: Johnér

Krusbär

Ansiktsmasker i all ära, men för strålande hy kan du lika gärna satsa på en skål krusbär. De är dessutom väldigt rika på C-vitamin – en portion krusbär innehåller ungefär 20 gånger mer C-vitamin än motsvarande mängd apelsin! Även detta bär är ganska lättodlat, men tål inte lika mycket skugga som t ex vinbär. Äldre buskar producerar mindre bär men det kommer du runt genom att klippa ner gamla grenar.

Gott till: Jättegod som sylt, kräm och saft, men är också toppen i kakor!

Foto: Johnér

Hallon

Har du problem med kolesterolet? Då är hallon din kompis! De innehåller, förutom en massa andra nyttigheter, stora mängder av den lösliga fibern pektin, som hjälper kroppen  att kontrollera kolesterolet.

Du behöver stötta plantorna om de inte ska lägga sig ner. En pinne i radens början och slut med ståltrådar mellan räcker fint.

Gott till: Som de är, som dekoration på kakor och tårtor, som sylt, saft, kräm och i diverse bakverk.

Foto: Johnér

Björnbär

De här mörka bären är ett bra sätt att få i sig vitamin E, ett ämne som hjälper till att bekämpa infektioner. De innehåller dessutom ett ämne (salicylat) som tros kunna minska risken för hjärtsjukdom. Smakskillnaden mellan olika sorters björnbär är stor, det finns alltifrån söta och smakrika till sura och intetsägande. Skotten binds med fördel upp mot en stadig spaljé för lättare skördning. Efter skörd ska grenarna klippas bort.

Gott till: I en paj, som saft, gelé eller sylt.

Foto: Johnér

Hemmagjord saft påminner om barndomens glada dagar och är dessutom lätt att göra!

Grundrecept saft

  • Ingredienser:

  • 2 liter bär

  • 6 dl vatten

  • ca 5 dl strösocker till varje liter avrunnen saft

  • 1 krm natriumbensoat

GÖR SÅ HÄR:

1.  Rensa bären och skölj dem om det behövs. Koka upp vattnet och lägg i bären. Låt dem koka i 15 minuter under lock.

2. Mosa bären i grytan med en potatisstöt. Häll upp saftmassan i en saftsil eller silduk och låt saften rinna av i ca 30 min.

3. Mät saften och häll upp i en ren gryta. Blanda i rätt mängd socker (beroende på mängden saft). Låt allt koka upp på nytt. Låt allt sjuda i cirka 10 minuter. Se till att allt socker smält!

4. Skumma saften noggrant genom att ta bort skummet med en slev.

5. Blanda i natriumbensoaten i lite grann av den varma saften. Blanda det sedan med övrig saft.

6. Häll saften i ordentligt rengjorda flaskor. Fyll i ända upp och sätt på skruvlocken på en gång. Förvara svalt och mörkt.

ARTIKELN HANDLAR OM

Trädgård

Sylt

Hallon

Blåbär