Dagens namn: Tekla, Tea
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Inga pengar för de strandsatta

Kräver Aer Olympic på 5 miljoner

900 resenärer kräver nu Aer Olympic på drygt 5 miljoner efter sommarens kaos - troligen förgäves.

- Chansen att de ska få pengarna tillbaka är liten, säger researrangörens konkursförvaltare.

Samtidigt kräver Aer Olympic 16 miljoner i skadestånd av flygbolaget Transjet.

I somras blev hundratals svenskar strandsatta på grund av Transjets flygförbud, tidigare artiklar från den 20, 21 och 22 juli. Nu kräver resenärerna ersättning.   I somras blev hundratals svenskar strandsatta på grund av Transjets flygförbud, tidigare artiklar från den 20, 21 och 22 juli. Nu kräver resenärerna ersättning. Foto: NIKOLAI JAKOBSEN

Det ser mörkt ut för de resenärer som drabbades av Transjets flygförbud och researrangören Aer Olympics konkurs i somras. Hittills har det kommit in ersättningskrav på 5,2 miljoner kronor från närmare 900 passagerare.

- Men de resenärer som blev strandsatta i Grekland och Spanien kommer sannolikt inte att få sina pengar tillbaka, säger Aer Olympics konkursförvaltare Anders Aspegren.

Gick i konkurs

Aer Olympic gick i konkurs i juli, sedan utgifterna till följd av Transjets flygförbud blivit för höga. 600 resenärer i Grekland och Spanien blev strandade och många fick söka andra alternativ för att ta sig hem.

Nu vill de ha pengar tillbaka för resor och utlägg, pengar som Aer Olympics konkursförvaltare kräver att Transjet ska stå för.

Anders Alm, vd på Transjet, har en annan inställning.

- Vi är inte skadeståndsskyldiga utan hänvisar till det skrivna kontraktet. Där står det att Transjet inte tar ansvar vid ett beslut som det Luftfartsinspektionen tog, säger han.

Anledningen till flygförbudet var ett 70-tal anmärkningar på brister, bland annat i Transjets organisation.

- Det känns ju helt orimligt att de ska slippa betala när det är på grund av egen vårdslöshet som de fick indraget flygtillstånd, säger Anders Aspegren.

Transjets största problem är dock inte skadeståndskravet på 16,2 miljoner kronor.

Skulder på 50 miljoner

Handläggningen av ett förnyat flygtillstånd har dragit ut på tiden och med skulder för bland annat överflygningsavgifter och flygplanshyra på 50 miljoner kronor lever Transjet på lånad tid. Luftfartsinspektionen granskar för närvarande de förändringar företaget gjort i sin organisation. Men myndigheten vill inte uttala sig om när ett beslut kan bli aktuellt - det kan ta allt ifrån en vecka upp till tre månader.

- Är inte Luftfartsinspektionen färdig förrän i oktober klarar vi det inte. En förutsättning för att det ska fungera är att vi har en lönsam verksamhet, och det är svårt att uppnå om man är ett flygbolag som inte flyger, säger Anders Alm.

Niklas Smith