Dagens namn: Robert, Robin
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

När du börjar träna får du resultat inom några veckor

   Camilla Porsman säger: Hej, nu är jag här och kan svara på era frågor!

 

Tommy säger: Hur ofta ska man träna utan att anstränga sin kropp?

 

   Camilla Porsman säger: Menar du hur ofta du kan träna utan att riskera att bli övertränad? Det beror på din tidigare träningsvana, men man brukar rekommendera minst en dags vila från träning per vecka. Om du styrketränar tungt bör du låta det gå minst 48 timmar mellan träningspass för samma muskelgrupp.

 

latmasken säger: Behöver komma i form, både vad det gäller vikten, kondis och styrka till den 11 juni. Skral plånbok men har möjlighet att styrketräna, simma och gympa. Kan detta vara ett bra sätt att komma i någorlunda form till detta datum?

 

   Camilla Porsman säger: Javisst, det är en utmärkt blandning av träningsformer. Promenera mycket också, lägg gärna in riktigt snabba intervaller eller till och med joggingintervaller (på en-tre minuter) då och då. Det kommer att öka din kondition och ge en bra kaloriförbrukningen. Du kan tänka likadant i simträningen. Gympan ger både konditions- och styrketräning, vilket är toppen, och något styrkepass per vecka hjälper dig att snabbare få en fast kropp. Men lägg tonvikten på konditionsträning, både för att minska i vikt och för att förbättra konditionen.

 

Mattias säger: Hej! Vilken typ av motion är bäst om man vill gå ner i vikt? Att röra på sig eller att lyfta skrot?

 

   Camilla Porsman säger: Konditionsträna i första hand (gärna med konditionsträningsformer där du rör dig hela tiden, som promenader, simning, cykling etc.; hellre än "start-och-stopp"-aktiviteter som många racketsporter och vissa bollsporter). Att komplettera med något styrkepass per vecka eller någon typ av pass som både ger konditionsträning och lite styrketräning (gympa, vissa aerobicspass etc.) kan dock vara smart för att både minska i vikt och bibehålla eller t o m öka muskelmassa (vilket ökar ämnesomsättningen och gör kroppen fastare).

 

Anton säger: Hej Camilla! Jag undrar om det finns någon gräns (temperatur) för när man kan vara ute o springa (jogga, intervaller m.m) och i så fall, vilken grad, Tack så mycket!!! /Anton

 

   Camilla Porsman säger: Jag antar (hoppas) att du syftar på utomhustemperatur. Du bör helst inte träna utomhus när det är minus 15 grader eller kallare (tänk på att om det är blåsigt kan även några få minusgrader i praktiken göra att det blir som minus 15 eller kallare!). Har du problem med astma, eller brukar få astmaliknande symtom redan vid några få minusgrader, så är det bättre att träna inomhus. I hett klimat gäller det att klä sig lätt och dricka mycket vatten, plus ev dryck som också ger elektrolyter, om man ska träna utomhus.

 

åsa säger: Hej Camilla! Jag har bara 3 kilos övervikt, inte mycket alltså. Sen är jag inte så vältränad efter ett halvårs uppehåll med styrketräningen. Om jag börjar styrketräna nu, hinner jag då få en fastare kropp till sommaren? Har du nåt tips på hur jag går ner dessa tre sista jobbiga kg? En liten fråga till..Om jag äter lunch kl 12 och ska gå på spinning vid 17.30, bör jag äta nåt innan spinningen då? Tack på förhand!! Åsa

 

   Camilla Porsman säger: Oh ja, du hinner åstadkomma en hel del till sommaren. För att bli av med de där sista kilona skulle jag dock starkt rekommendera att du kompletterade med någon form av konditionsträning, till exempel pulspromenader tre-fyra gånger i veckan. Du bör absolut äta ett mellanmål på eftermiddagen, kanske vid tre/halv fyra-tiden. Ett par frukter och ett glas mjölk eller motsvarande mängd yoghurt eller fil med lite osötad/lättsötad müsli i, eller en med en macka gjord på grovt bröd med nyttigt pålägg till, blir ett bra mellanmål.

 

Hubert säger: om man e helt otränad o börjar träna på friskis 2 ggr i veckan, hur länge dröjer det innan man märker resultat?

 

   Camilla Porsman säger: Du kommer nog att känna att din kondition och styrka förbättras snabbt redan efter ett par veckor. De första synliga resultaten brukar märkas efter sisådär 6-8 veckor, under förutsättning att du äter bra givetvis.

 

anna säger: Jag undrar, den här nya magtränaren "Abslide" hur mycket rekomenderar du att träna med den om man är helt otränad? tack

 

   Camilla Porsman säger: Om du är helt otränad är det mycket smartare att träna vanliga magövningar som crunches, crunches med vridning osv. Man måste nämligen ha en viss grundstyrka i magmusklerna för att kunna använda ab-slidern och "maghjulet" (samma princip) rätt, annars får man bara ont i ryggen och ingen vidare träningseffekt på magen. Man ska absolut inte gå längre i rörelsen än att man fortfarande kan hålla ryggen rak och varken översvankar eller kutar rygg. Rent generellt räcker det med att träna magmusklerna 2-3 gånger i veckan. Man ska alltid träna en muskel till utmattning för att få bra resultat.

 

StigHelmer säger: Hej Camilla. Varför är det så viktigt att träna? Jag tycker mest att det är jobbigt. Finns det verkligen inget sätt att slippa men ändå ha god hälsa?

 

 

   Camilla Porsman säger: Nja, äter du bra kan du hålla en hälsosam vikt och även förebygga en stor del av alla de sjukdomar som är relaterade till exempelvis ett högt intag av mättade och härdade fetter (som hjärt-/kärlsjukdom) och högt intag av socker/snabba kolhydrater (som diabetes). Däremot är motion och/eller vardagsmotion (promenera mycket, ta trapporna istället för hissen osv) de överlägset mest effektiva sätten att bibehålla ett starkt hjärta, förebygga benskörhet mm. Gillar du inte att träna så vardagsmotionera istället - gå eller cykla till och från jobbet, ta trapporna istället för hissen, gå eller cykla när du ska göra ärenden. Det duger precis lika bra ur hälsosynpunkt.

 

Maija säger: Hej! Jag ska åka utomlands tre månader. Jag funderar på att köpa ett sånt dät gummiband som man kan träna med. Vad för slags övningar kan man göra? Och är det ett träningsredskap som tränar hela kroppen?

 

   Camilla Porsman säger: Ja, du kan träna igenom hela kroppen med träningsgummibandet. Du gör i princip samma övningar som du skulle göra om du hade ett par hantlar. Det finns en bra bok som heter "Hemträning" av Björn Bergman och Greger Norrevik som visar många bra övningar för hela kroppen med bl a gummiband. Det finns också ett litet, billigt häfte från SISU Idrottsböcker av Katarina Woxnerud som visar gummibandsövningar.

 

säger: Hej Camilla! Jag undrar när man får träningvärk samlar musklerna/kroppen extra vätska då?Kan kroppen visa viktökning efter en vecka med mycket träning res träningsverk? Curre

 

   Camilla Porsman säger: Normalt sett håller du inte ovanligt mycket vätska i kroppen på grund av träningsvärk. En viss viktökning kan förstås ske från vecka till till vecka, men ingen extrem sådan. Oftast sker muskeltillväxten snabbare de första månaderna när man börjat styrketräna, för att sedan ske allt långsammare och i mindre steg.

 

Apollon... säger: Jag är extremt överviktig och orkar bara inte börja jogga då jag får ont i magen och bröstet. Borde jag ta det lugnt och börja med promenader och försöka bättra på kosten till en början? Tack på förhand

 

   Camilla Porsman säger: Ja, det är mycket bättre att börja promenera (testa även att simma + vattengympa) i början. Dels slipper du få ont i magen och bröstet, dels är risken för att du frestar på lederna för mycket betydligt mindre om du promenerar. Promenader är en utmärkt motionsform som du dessutom kan göra mer avancerad efter hand genom att gå fortare, gå i mer kuperad terräng, gå intervaller osv.

 

tjej 23 säger: jag ska springa tjejmilen för första gången.Hur många gånger i veckan ska jag träna ? Är det något specillt jag ska tänka på ?

 

   Camilla Porsman säger: Jag skulle rekommendera att du löptränar tre eller fyra gånger i veckan. Minst en gång i veckan bör du springa en mil eller till och med lite längre ändå. Klarar du inte det än, så spring så långt du kan och försök öka på sträckan lite efter hand (du har ju gott om tid på dig). Det långa passet blir förmodligen omkring en timme långt. Försök att springa i jämnhög fast passet igenom (efter uppvärmningen). Du kan också köra ett kortare pass där du lägger in snabba intervaller. Tänk på att träna i kuperad terräng och på varierat underlag för att vara van vid det på tävlingsdagen. Spring ytterligare ett eller två pass i jämnhög fart, kanske lite kortare än milen eller cirka en mil långa.

 

Moderator säger: Oj, moderatorn satt och drömde sig bort. Vad klockan springer iväg! Här kommer sista frågan:

 

säger: Hur mycket ska man träna för att bryta ner musjlerna. Jag tränar ca 3 timmar om dagen, en del säger att jag bryter ner mina muskler. Gör jag de????

 

   Camilla Porsman säger: Om du tränar varje dag i veckan, så är det troligt att du bryter ner musklerna snarare än att bygga upp dem. Du behöver MINST en vilodag i veckan. Sedan beror det på hur mycket du sover, vilar, hur mycket och vad du äter och så vidare. Ska du träna så mycket som du gör, måste du också leva exemplariskt i övrigt, och äta som en mindre elefant, annars finns det inte en chans för din kropp att klara av att återhämta sig och bygga upp sig mellan träningspassen och då blir träningen nedbrytande inte bara för musklerna utan även för immunförsvaret mm.

 

Moderator säger: Nu är chattet slut. Tack för alla frågor, och tack Camilla för alla svar. En sammanfattning av chattet kommer på Viktklubben.

 

   Camilla Porsman säger: Hej då allihop, det var en jättetrevlig chattstund!