Dagens namn: Finn
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Matspanaren: bönspecial

Häng på heta böntrenden

Baljväxterna är rika på mineraler, kolhydrater, fibrer och B-vitaminer.

De funkar utmärkt i sallader, grytor och soppor eller som som alternativ till ris och pasta.

Foto: Ingrid Plyhm

Bönor är inte bara trendigt, det är nyttigt också. Eftersom de är fettsnåla och proteinrika är bönor rena rama dundermaten för dig som vill gå ner i vikt. Dessutom mättar de bra, är billiga och lätta att variera.

Vill du göra allt från grunden köper du torkade bönor och blötlägger själv. Har du ont om tid- satsa på konserver.

Röda - och grönsvarta linser

De röda linserna kan du använda till soppor, grytor och gratänger. Svarta linser funkar i soppor och sallader.

Blötläggning: Ska inte blötläggas.

Koktid: 15-20 minuter.

 

Gröna - och bruna linser

Kan vara ingredienser i grytor, soppor och sallader.

Blötläggning: Blötlägg dem gärna några timmar före kokningen, men linserna kan också kokas direkt.

Koktid: 20-25 minuter efter blötläggning eller 30-40 minuter utan blötläggning.

 

Svarta bönor

Svarta bönor är släkt med vita bönor. Vanligt i Latinamerika, där bönan mer eller mindre betraktas som en delikatess. Funkar bra i soppor, sallader och grytor. Tips: blanda svarta bönor med ris och ät som tillbehör till kötträtter. Bra källa till järn och kalcium.

Blötläggning: 8 timmar.

Koktid: 30-40 minuter.

 

Sojabönor

Sojabönan är en av de nyttigaste bönorna och innehåller nästan lika mycket proteiner som mjölk, kött, fisk och ägg. Också rik på B-vitaminer och järn. Saltade och rostade sojabönor är ett hälsosammare alternativ än chips. Finns att köpa i hälsokostbutiker eller välsorterade mataffärer. Tofu är gjort av sojabönor.

Hela, torkade sojabönor kan kokas efter blötläggning och användas hela i sallader, grytor med mera.

Blötläggning: 12 timmar.

Koktid: 1 1/2 timme.

 

Röda bönor (kidneybönor)

Genialiska i sallader, grytor och köttfärsröror. Gör tacokvällen nyttigare och fyll bröden/skalen med bönor precis som man gör i Mexiko. Kidneybönor passar bra med starka kryddor. Rika på järn och protein. Se upp bara så att de röda bönorna inte färgar av sig på andra ingredienser. Vill du undvika det kan du koka bönorna i en egen gryta.

Blötläggning: 8 timmar.

Koktid: 45 minuter.

 

Vita bönor

Perfekta i grytor och sallader, finns både små och stora. De passar i marinader och som ensamrätt med tomat- eller chilisås.

Blötläggning: 8 timmar gäller för alla vita bönor.

Koktid, små och extra stora, platta vita bönor:

30-45 minuter.

Koktid, medelstora vita bönor: 90 minuter.

 

Kikärter. Kallas också garbanzobönor. Kikärter används till klassiker som hommous och garbanzobullar och i sallader, soppor och pastejer. Innehåller mycket järn och protein.

 

Mungbönor. Kallas också böngroddar. Påminner om sockerärter i smaken. Mungbönor är speciellt bra att grodda, men går också att koka. Efter groddning har bönorna höga halter av vitamin C och E.

 

Adukibönor. Små röda bönor som framför allt används i japansk och kinesisk matlagning. Rika på järn och protein.

Passar i grytor, wok och som groddar.

Lena Gunnars , Vivvi Toikkanen