Dagens namn: Göte, Göta
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

8 steg till en sundare sockernivå

Socker i sig är varken nyttigt eller skadligt. Det är kalorimängden som socker medför som är faran.

Ur näringssynpunkt tillför socker inte kroppen någonting. Egentligen skulle vi kunna utesluta det helt ur vår kost, men läkaren Yvonne Linné ser ingen anledning till panik.

– Var måttlig, men överreagera inte. Max 10% av dina dagliga kalorier bör komma från socker.

 

Socker tillför inte kroppen någon näring, bara en massa tomma kalorier.   Socker tillför inte kroppen någon näring, bara en massa tomma kalorier. Foto: Katrin Jakobsen

8 tips till dig som vill minska ditt sockerintag.

 

1. Undvik sötade livsmedel

Saft, läsk, alkohol, godis, bullar, sylt, flingor, fruktyoghurt, många lightprodukter, halvfabrikat och färdigrätter är bara några av de livsmedel med tillsatt socker. Undvik sådana matvaror.

 

2. Se upp med dolt socker

Socker finns där man minst anar det. Läs det finstilta på på innehållsdeklarationen.

 

3. Välj naturligt sött

Ät två färska frukter om dagen. Men se upp med torkad frukt, som är sötare än färsk, och juice.

 

4. Drick vatten

Drick mineralvatten eller vatten smaksatt med ingefära, gurka eller svartvinbärsblad i stället för läsk och saft.

 

5. Hoppa inte över mål

Om ett mål kommer att fördröjas en timme eller mer, ät mellanmål. Då håller du blodsockret på en jämn nivå och undviker att bli sötsugen.

 

6. Ät mellanmål

Välj nyttiga mellanmål som frukt, grönsaker och grovt bröd med magert pålägg. Det håller blodsockret i schack.

 

7. Förebygg dåliga vanor

Håll dig borta från köket utom när du lagar mat och äter. Bestäm på förhand vad du ska äta. Handla sällan och håll dig alltid till inköpslistan. Planera noga om du ska bort på buffé, vänd ryggen till maten och ta med telefonnummer till de vänner som stöttar dig.

 

8. Ät naturligt

Bra, mättande mat är frukt och grönt, kyckling utan skinn eller magert kött eller vilt, torkade bönor och baljväxter av alla slag, nötter, fet fisk, fullkornspasta, ägg, ost, råris och grovt rågbröd.

Vivvi Toikannen