Dagens namn: Frej, Freja
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Undvik det dolda sockret

Viktklubb.se tipsar om bättre alternativ

Fler och fler livsmedel innehåller tillsatt socker. Några bitar här och där gör ingen skada, men totalt kan du få i dig på tok för mycket socker om du väljer fel produkter.

Ett klassiskt misstag är att lita på lightmärkningen, men light betyder inte alltid lätt. Producenterna tillsätter ofta socker då de reducerar fettmängden för att behålla den goda smaken. Och med socker stiger kaloriinnehållet.

Foto: per björn

Fruktyoghurt med låg fettprocent kan till exempel innehålla mer kalorier per 100 gram än normalfet naturell yoghurt på grund av allt tillsatt socker. Du kan leta nyckelhål för att komma på rätt spår, men lita inte blint på märkningen. Glöm inte att läsa innehållsförteckningen också. Där ser du svart på vitt kaloriinnehållet per 100 gram och kan enkelt jämföra olika produkter med varandra.

 

Kalorimängden farlig, inte sockret

Socker i sig är varken nyttigt eller skadligt. Det är kalorimängden som socker medför som är faran.

Ur näringssynpunkt tillför socker inte kroppen någonting. Egentligen skulle vi kunna utesluta det helt ur vår kost.

Att så mycket industriproducerad mat innehåller tillsatt socker beror på att, det helt enkelt, smakar gott. Vi gillar sötsaker, det är medfött. Socker har också blivit en billig råvara, det var det inte tidigare. Det bidrar också till den ökade sockermängden i våra livsmedel.

I hur stor utsträckning ska man undvika socker? Expertens svar är:

– Var måttlig! Ta bort det du kan, men överreagera inte.

Enligt livsmedelsverkets rekomendationer ska max 10% av dagens kalorier komma från socker.

Ammi Bohlin

4 enkla sätt att minska ditt sockerintag

Foto: börje thuresson
Apelsinjuice

Jucie innehåller socker eftersom frukten den är gjord av innehåller socker.

Välj i stället: Vatten med ingefära, gurka eller citron. Eller en apelsin om det är vitaminerna du är ute efter.

Foto: börje thuresson
Müsli

Det ser nyttigt ut på mellanmålsfilen, men musli kan innehålla överraskande mycket socker.

Välj istället: Gör din egen musli, eller läs innehållsförteckningen noga, leta nyckelhål. Vissa muslisorter är osötade - välj dem.

Fruktyoghurt, 0,1 % fett

Producenterna ersätter ofta det bortplockade fettet med socker för att behålla den goda smaken.

Välj i stället: Lätt, naturell yoghurt och frukt, skiva banan eller lyxa med färska jordgubbar.

Foto: MICHAEL FÖRSTER
Grovt bröd

Se upp med grovt bröd- det behöver inte vara så nyttiga som de ser ut. Kavring är till exempel sötat med sirap. Leta nyckelhål för att göra ett bra val.

 

Välj i stället: Tyskt, danskt och finskt riktigt grovt bröd.