Dagens namn: Gerda, Gerd
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Öka din fettförbränning

Tipsen som fungerar

Omtvistad och debatterad. Allt som handlar om fettförbränning skapar stora rubriker.

Egentligen är det väldigt enkelt.

Häng med så berättar vi vad som stämmer.

MYT? Kan chili höja förbränningen? Kanske, frågan är vilka mängder som behövs.   MYT? Kan chili höja förbränningen? Kanske, frågan är vilka mängder som behövs. Foto: per björn

Kroppen behöver bränsle för att fungera. Bilar går på bensin, vi på kolhydrater och fett.

Vill du påverka din förbränning är det bara en sak som gäller - motion!

– Det överlägset bästa du kan göra för att förbränna mer är att konditionsträna, säger läkare Yvonne Linné.

– Vill du öka din förbränning dygnet runt ska du lägga på dig mer muskler. Ju mer muskelmassa du har ju högre är din förbränning. Det är därför män generellt sett har högre förbränning än kvinnor - de har mer muskler.

Men det betyder inte att du måste bli ett muskelberg för att få fart på förbränningen. Ofta räcker det med att lägga på sig några få kilo i ren muskelmassa för att märka stor skillnad både formmässigt och förbränningsmässigt.

En kombination av konditions - och styrketräning är det allra bästa för att öka sin förbränning. Under konditionspassen förbränner du mycket och muskler ökar din förbränning dygnet runt, även om styrketräning i sig inte ger så hög förbränning när du utför den.

Förbränningen alltid igång

En seglivad myt är att förbränning bara kickar in när man motionerar. Det är fel. Basalförbränningen är i gång dygnet runt, även om du inte gör ett smack.

Det går nämligen åt en hel del energi bara för att hålla kroppen igång. De inre organen ska fungera, hjärtat ska slå, hjärnan ska koppla och så vidare.

Däremot varierar den lite i styrka över dygnet. Det stämmer att förbränningen är högre på morgonen, före frukost. Det beror på att kroppens energidepåer är tomma efter nattens sömn.

Basalförbränningen varierar något från person till person.

– Hur hög din basalförbränning är styrs delvis av arvsmassan. Två personer med samma längd och vikt kan ändå ha olika förbränning. Det kanske kan skilja 100 kalorier i vila per dag. De är inte mycket, men på ett år kanske det blir ett kilo, säger Yvonne Linné.

Det som påverkar är bland annat hur bra kroppen är på att ta upp maten, lagra och förbränna den.

– Vältränade människor har större förbränning än soffpotatiser. De har mer muskler och större lungkapacitet, vilket spelar in eftersom musklerna behöver syre för att fungera.

Genom att hålla kroppen i trim med regelbunden träning skapar du optimal förutsättning för fettförbränning.

Vissa sjukdomar påverkar ämnesomsättningen negativt och sänker basalförbränningen. Men det är få som drabbas, bara cirka 2-4% av befolkningen. Man kan inte heller se att sjukdomen är vanligare bland överviktiga än andra.

Bränn fett

Det som förbränns i kroppen är kolhydrater och fett. Har du låg puls är det i första hand fett som förbränns.

Ökar pulsen ökar också andelen kolhydrater som används till bränsle. Det beror på att det är enklare för kroppen att omvandla kolhydrater till bränsle än fett, så när kroppen är pressad tar den den enkla vägen och förbrukar kolhydrater.

Om du är ute efter att bevara din muskelmassa och mest "slipa bort" överflödigt fett för att få tydligare muskelkonturer ska du träna lågintensivt, inte mer än 65 procent av din maxpuls. Då använder kroppen i första hand fett som energikälla. Kommer du upp i 80 procent av din maxpuls går kroppen över till att använda enbart kolhydrater som bränsle.

Dock ska du komma ihåg att du totalt sett förbränner mer kalorier om du tränar högeffektivt. Du förbränner alltså fler kalorier totalt om du springer än timme än om du promenerar under lika lång tid. Och det innebär även fler kalorier från fett.

Alltså: Tränar du hårt bränner du mest kalorier, även från fett. Tränar du lugnare förbränner du färre kalorier, men bara från fett.

Ammi Bohlin

4 vägar till bättre fettförbränning

1. Styrketräning

Det enskilt bästa du kan göra för att öka din fettförbränning är att lägga på dig mer muskler. Det beror på att muskler behöver energi hela tiden för att fungera. Mer muskler ger en större fettförbränning dygnet runt.

På köpet får du också en starkare och fastare kropp. Muskler tar mindre plats än fett men väger mer. Det är därför du kanske inte ser skillnad på vågen, även om byxorna sitter lösare, när du lägger på dig mer muskler.

 

2. Konditionsträning

Fettförbränningen ökar ju bättre kondis du har. En bra kondition innebär en bra syretillförsel och det ökar kroppens användning av fett som bränsle. Ett effektivt sätt att förbättra sin kondition är löpträning i intervaller, gympapass eller långa promenader.

 

3. Regelbundna mattider

Äter du med jämna mellanrum fungerar kroppen optimalt. Du håller förbränningen på en jämn nivå och riskerar inte att hamna i svältläge.

 

4. Vardagsmotion

Håller du kroppen i rörelse ökar du din förbränning. Har du inte tid att träna är det jätteviktigt att du rör på dig i vardagen. Cykla till jobbet, ta tapporna, hoppa av en busshållsplats tidigare. Det viktiga är inte hur du väljer att röra på dig utan att du gör det.

SANT OCH FALSKT OM FÖRBRÄNNING

”Äppelcidervinäger påverkar förbränningen positivt”

Falskt!

Det finns ingen vetenskaplig bevisning för att äppelcidervinäger påverkar förbränningen på något positivt sätt.

 

”Ätardagar ökar förbränningen”

Falskt! Det stämmer inte. Äter du mer än du gör av med kommer du att gå upp i vikt. Det är bättre att hålla en regelbunden matordning. Då fungerar kroppen optimalt, du mår bra och håller förbränningen på jämn nivå.

 

”Jag förbränner mer om jag badar bastu”

Falskt!

Nej, du förbränner ingenting extra på att bada bastu. Att du svettas på grund av yttre hetta ger ingen kaloriförbrukning utöver den du har annars när du sitter still.

 

”Vissa livsmedel, som till exempel senap och chili höjer förbränningen? ”

Sant!

Det finns en del studier som stödjer det. Frågan är hur mycket som behövs för att det ska vara märkbart. Det vet man för lite om. Ät senap och chili för att det är gott, inte för att öka din förbränning.

 

”Förbränningen ökar när man fryser”

Sant!

Men det är marginellt och inget som gör någon egentlig skillnad. Det är ingen idé att gå runt att frysa i tron om att man förbränner mer, då lurar du dig själv.