Dagens namn: Marianne, Marlene
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Hitta rätt sportsko

Med rätt skor på fötterna minskar du skaderisken och får ut mer av din träning

Olika motionsformer belastar fötterna på olika sätt. Därför finns det en poäng med att köpa en sko som är anpassad för den sport du ska utöva.

Är du osäker, be om hjälp i butiken, det är deras uppgift att hitta rätt. I många sportbutiker är skorna sorterade efter träningsform.

Dessutom blir träningen roligare med rätt redskap. Viktklubben guidar dig rätt i sportsko-djungeln.

Tomas Sjöman

Joggning

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: En väl uppbyggd löpsko är vridstyv i sidled. Lågt skuren. Smidig på foten. Ventilerad på ovansidan. Lätt i vikten. Dämpad i hälen (gas eller luftkuddar). Bakkappan är stabil för att ge foten starkt stöd. Lutar din fot inåt behöver du en modell som motverkar pronering.

Därför att: Låg vikt, helst under 360 gram, ger betydligt bättre löpglädje. Luft och gaskuddar - ibland både fram och bak - dämpar stötchocken som kan uppgå till tre gånger kroppsvikten.

Tänk på det här: Se upp för udda, billiga eller reade skor. 800 kronor och uppåt är ett bra riktmärke. Prova flera modeller, helst i en kunnig sportskoaffär. Passformen på din fot är viktigast. Det gäller speciellt för löparskor. För att foten ska kunna röra sig behöver den cirka 1 centimeter luft i tåboxen.

Walking

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: Promenader är billigaste motionen. Men du behöver bra skor, helst walkingskor. Och där är det viktigt att ovandelen känns skön och har stötdämpning i hälen. Yttersulan bör vara grov och ha bra grepp. Lägre häldel (klack) än på löpskor.

Därför att: Skon bör följa med fotens rörelse. Mjukt material i ovandelen gör att skon anpassar sig till foten och inte tvärtom. Merparten av belastningen sker på häldelen. Mjukt gummi ger friktion mot underlaget och en säker avslutning på steget. Lagom höjd på klacken underlättar en mjuk, rullande fotisättning.

Tänk på det här: Löparskor är bra för promenader, men du kan få ännu bättre kontakt och en mer bekväm gång med en riktig gåsko. Walkingskor har oftast skinn på ovansidan, vilken ger en mer individuell passform, skinnet får en chans att forma sig efter foten.

Aerobics

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: Bra stötdämpning i framfoten, stabilitet i alla riktningar, fri rörelse i tåleden, skon måste böja sig där tårna böjer sig och därmed följa med i fotens intensiva rörelser. Säkert grepp mot underlaget.

Därför att: Mycket av belastningen i aerobics och gympa sker på framfoten. Hopp och tvära kast gör att foten behöver stöd i alla riktningar. Golvet blir ofta blött av svett och det är mycket viktigt att yttersulan har bra grepp i underlaget.

Tänk på det här: Tränar du intensivt är syntetskinn av hög kvalitet bättre än naturskinn. Det senare töjer sig en aning, speciellt när det blir fuktigt. Kolla stötdämpningen i framfoten genom att hoppa i skorna du provar. Svart yttersula är okej, om den är av så kallad non marking-gummi.

Innebandy

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: En lätt, slitstark sko med bra grepp - bäst är rågummisula. För att få den rätta golvkänslan (korta snabba, explosiva steg) måste vikten och skoprofilen vara låg. Det är viktigt att skon sitter perfekt och att ovansidan verkligen behåller passformen.

Därför att: Inomhusbollspel betyder ständiga start- och stoppmoment samt riktningsförändringar, det ställer höga krav på yttersulans greppförmåga och ovandelens slitsyrka. Foten får inte glida inne i skon, eftersom detta lätt ger upphov till blåsor och skavsår.

Tänk på det här: Mjukt gummi i yttersulan ger bra grepp, men slits snabbt om du nyttjar inomhusskorna även för utomhusbruk. Inomhusbollspel betyder att fötterna blir varma. Använd sportstrumpor, typ cool-max, som transporterar bort fukten.

Kampsport

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: Utvecklingen från vanlig aerobics till nya träningsformer, till exempel kickboxning, har påskyndat lanseringen av en renodlad kampsportsko. Härbehöver du maximal stötdämpning för slag och kickar på såväl sidorna och ovanlädret som på själva sulan.

Därför att: Mellansulan är viktig, den styr upp balansen och stabiliteten. Framfoten är dubbellästad för att ge stöd åt bägge sidorna. Det krävs även att mittfoten är förstärkt samt att det, för stötupptagningens skull, finns dämpande material i både bak- och framfot.

Tänk på det här: Undvik att träna kampsport i vanliga joggingskor, skaderisken är alltför stor. Den första kampsportskon kommer att lanseras i Sverige i mitten på oktober.

Basket

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: Basketskor har av tradition och behov alltid utrustats med höga eller halvhöga skaft, detta för att undvika vrickningar. Vristen behöver mycket stöttning vid allt hoppande och landande åt olika håll. Bra grepp mot underlaget, bra stötdämpning i både häldel och framfot.

Därför att: Basket betyder tvära riktningsförändringar och många höga hopp, där riskerna för snedtramp vid landning är stor. Basket belastar hela foten – vid landning efter en dunk kan belastningen uppgå till sju gånger kroppsvikten!

Tänk på det här: Olika spelartyper bör prioritera olika: En relativt liten guard, som löper mycket med bollen, väljer med fördel en lättare, mer flexibel modell. En stor center kräver en mer robust modell med mycket stötdämpning i mellansulan.

Spinning

Foto: IRIS TiITTO

Du behöver: En vanlig gympasko duger bra för de allra flesta. Men efter en tid vill du kanske öka "trycket" och ta ut bättre träningseffekt. Det är mycket roligare att cykla inomhus med riktiga spinningskor. Dessa är kraftigare och tyngre.

Därför att: Spinningskon, höstens nyhet, har halvstyv sula och uttag för klossar som fästes i cykelpedalerna. Den är smidigare att gå i än en stum, halkig cykelsko. Baktanken är att du inte ska behöva byta skor om du avser att avsluta träningen i styrkelokalen.

Tänk på det här: En cykel- eller spinningsko bör inte glappa någonstans. Träningseffekten för benen ökar väsentligt om du både "trampar och drar". För att dra pedalen uppåt krävs alltså klossar eller så kallad "hundkorg".

Fritid/street

Du behöver: En streetsko är i jämförelse med riktiga sportskor oftast enkel i utformningen, tilltalande i design och kanske lockande i pris. Den duger bra till fritid, lek och enklare promenader eller arbete. Men inte till mycket mer.

Därför att: En normalviktig person med neutrala fötter behöver inte en massa dyr teknologi. En uppbyggd sportsko blir alldeles för hög (vickig) för fritidsbruk och ojämnt underlag, till exempel i skogen.

Tänk på det här: Träna inte i en vanlig streetsko. Den är som regel bara utrustad med en stum EVA-sula (utpressad luft.) Skon kan vara skön, men den saknar stötupptagning, ja allt som gör en bra sportsko.

 

Källor: Niklas Lundgren, Stadium, Farsta och Christer Wernhult, teknisk representant, Nike, Malmö. (Skorna på bilderna kan köpas i de flesta välsorterade sportskoaffärer eller sportvaruhus.)