Dagens namn: Fabian, Sebastian
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Ny rapport: Branden på Scandinavian Star anlades av besättningsmän

Minst tre besättningsmän låg bakom branden på passagerarfartyget Scandinavian Star som 1990 kostade 159 människor livet.

Det hävdas i en ny rapport, genomförd av norska och svenska experter.

Motivet:

Pengar.

Den tidigare utpekade dansken är, enligt rapporten, oskyldig.

Aprilhimlen var klar, och det var alldeles vindstilla, den där natten för 23 år sedan.

Under fredagskvällen den 6 april 1990 hade Scandinavian Star lämnat hamnen i Oslo med sina 387 passagerare och 98 besättningsmän, för en natts färd mot Fredrikshavn i Danmark.

Men utanför Bohusläns kust hände något. En mindre brand bröt ut i en korridor på övre däck, några passagerare lyckades släcka elden och larmade personalen.

Men personalen tog, enligt vittnesmål, inte larmet på allvar, utan skämtade om att någon lekte pyroman ombord.

Kort därefter, runt klockan 02.00, kom det stora larmet. En ny brand hade brutit ut i ett av trapphusen vid bildäck.

Svenska brandmän flögs till fartyget

Elden spred sig blixtsnabbt, upp genom mitten av fartyget, upp där passagerarna låg och sov i sina hytter. Brandlarmet ljöd, men inte kraftigt nog för att väcka alla sovande.

Först två timmar senare kom larmet till brandstationen i Frölunda i Göteborg.

Åtta brandmän flögs med helikopter till det brinnande fartyget, inte med uppdrag att släcka - utan att försöka rädda liv.

När de kom fram möttes de av en fruktansvärd syn.

Öppna lågor slog ut från fartyget, röken vällde ut.

Rökdykare togs sig in i skeppskroppen - de hittad massor av människor - alla döda.

"Blev som bedövad"

Ingvar Brynfors var insatsledare ombord den natten.

- Det var tuffa syner som mötte oss därinne. De första kropparna man såg reagerade man på, åh, herregud! Sedan blev man som bedövad, har han berättat för Aftonbladet.

För att ta sig fram i korridorerna var brandmännen tvungna att kliva på kropparna.

Branden var skoningslös. Tio timmar efter att Ingvar Brynfors och hans kolleger tagit sig ombord rasade elden fortfarande.

De döda kropparna kremerades inför de hjälplösa brandmännens ögon.

När branden äntligen släckts räknades till 159 döda.

Danska man pekades ut

En norsk polisutredning inleddes, och pekade tidigt ut en 37-årig dansk lastbilschaufför som skyldig till branden.

Men mannen dog själv tidigt i branden, och det är ett av skälen till att Ingvar Brynfors är övertygad om att han var oskyldig.

Norsk polis lade dock ner utredningen.

Nu, tjugotre år efter katastrofen, har en stiftelse inrättad av anhöriga till offren presenterat en ny rapport om vad som orsakade branden.

Deras slutsats är att flera besättningsmedlemmar låg bakom bränderna på Scandinavian Star, och att de medvetet saboterade räddningsarbetet ombord.

"Minst fyra bränder"

Den pensionerade brandmannen Ingvar Brynfors är en av de som varit med i utredningsarbetet.

- Jag befinner mig i Norge nu, och sitter i ett möte med utredare och politiker, säger han till Aftonbladet under lördagsförmiddagen.

I stiftelsen "Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star" finns också flera andra brandmän, norska och svenska, brandingenjörer och skeppsexperter.

Deras slutsatser, som presenterades i dag, kan sammanfattas i fyra punkter, enligt NRK.

• Minst fyra bränder anlades ombord, var för sig.

• Den utpekade skyldige dansken dog i "brand nummer två".

• Branden var ett försäkringsbedrägeri utfört av minst tre besättningsmän som befann sig ombord.

• De skyldiga manipulerade ventilationssystem, branddörrar och sprinklersystem för att uppnå maximal brandspridning.

"Vittnesmål tydliga"

Håkon Winterseth är brandingenjör på Skansen Consult, som också varit en del av utredningen.

Han säger till NRK att det finns vittnesmål som talar sitt tydliga språk.

- En av besättningsmännen blev tagen på bar gärning när han gick runt och sparkade bort kilar under dörrarna som brandmännen använt för att dra slangar från skott till skott. Brandmännen blev fysiskt förhindrade att göra sitt jobb.

Ett vittne har berättat att samme besättningsman ihärdigt skulle krossa en glasvägg in till båtens diskotek.

- Det verkade som om denne man ville ge branden "näring" genom att tillföra mer luft, uppger vittnet enligt rapporten.

"Ekonomiska motiv"

Motiven till mordbranden var, enligt rapporten, ekonomiska.

- Det är ingen som tror att deras plan var att ta livet av så många människor. Det var ju en hemskt omfattande brand. Det var något som gick snett, motivet förefaller vara kopplat till försäkringen. Fartyget var överförsäkrat vid tidpunkten, säger Håkon Winterseth till NRK.

De överlevande och anhöriga till de omkomna har i många år kämpat för att brottsutredningen ska öppnas igen, men i januari förra året beslutade den norske riksåklagaren att fallet inte skulle tas upp på nytt.

Vad som händer nu är ännu oklart.

Stiftelsen har meddelat att de planerar att polisanmäla åklagaren som lade ner utredningen.

Om de besättningsmän som den nya rapporten anser låg bakom katastrofen kunnat identifieras är inte känt.