Dagens namn: Teresia, Terese
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Lobbyfirman: Vi var med och drev igenom nya momsen

Lobbyfirman Westander var med och drev igenom sänkningen av restaurangmomsen.

Byrån är också öppen med att den går att hyra in för att få igenom nya lagar:

– Ja, om det är en lag som vi sympatiserar med, säger lobbyisten Mikael Persson, tidigare politisk handläggare på Folkpartiet.

Under två dagar har Aftonbladet granskat politiker och politiska tjänstemän som byter sida och går över till lobbybranschen.

I går kunde vi avslöja hur den före detta försvarsministern Sten Tolgfors välkomnade personer som utgav sig för att vara kunder och ville köpa politiskt inflytande.

”Inte alltid solklart”

När vi konfronterade honom gjorde Sten Tolgfors allt för att distansera sig från frågan kring lagstiftning.

Men en kollega till Tolgfors på den konkurrerande byrån Westander berättar öppet för Aftonbladet att den som betalar kan få hjälp att driva igenom en ny lag.

– Ja, om det är en lag som vi sympatiserar med som på något sätt gör samhället bättre så kan man det. Man kanske vill förändra en skatt eller en lagstiftning eller förutsättningar eller förändra opinionen och det är sådant vi jobbar med, säger Mikael Persson.

Hur går ni till väga då?

– Det är väldigt olika, det beror på vad det är för lagstiftning, man måste börja med att ta reda på vad man egentligen har för mål. Det är ju inte alltid solklart

Har du något ­exempel på en lag där ni har varit med och påverkat?

– Ja, vi jobbade till exempel för några år sedan med Sveriges ­hotell- och restaurangföretagare kring den här momsfrågan som ju sedan blev politik i verkligheten. Det var ju ingen lag, men det var ju en skatt kan man ­säga.

Första januari 2012 sänktes momsen på restaurangtjänster från 25 till 12 procent.

Halveringen föregicks av hårda politiska debatter, där motståndarsidan menade att det snarare var en lättnad för kroggästernas plånböcker än en politisk åtgärd som kunde skapa nya jobb.

Flera lobbyister banade väg för beslutet, bland andra förra finansborgarrådet i Stockholm, socialdemokraten Mats Hulth som har jobbat åt Hotell och restaurangföretagarna SHR.

Mikael Person på Westander berättar hur de samarbetade med SHR och hur en krögare användes i lobbyarbetet.

– Han gick runt med politiker på olika restauranger som studiebesök för att de skulle informeras om vad den här momsen skulle innebära i form av jobb och så.

En framgång

– Så det man gör är ju egentligen att dels tänka ut vad målet är för den här aktören som man jobbar med och hur man ska nå det.

För allmänheten framstod det ju som att sänkningen av restaurangmomsen var en arbetsmarknadspolitisk åtgärd snarare än att det skulle komma från restaurangbranschen.

– Jag vet inte vart förslaget kom ifrån från början, men det var väl ingen hemlighet att restaurangnäringen var för det att de så att säga talade för den frågan, det är ju inget konstigt.

För lobbyisterna blev sänkningen av restaurangmomsen en framgång. I deras branschtidning Resumé utsågs SHR och krögaren Mats Eriksson som arrangerade de så kallad momspromenaderna, till årets lobbyister 2011.

Men Mats Eriksson uppger att han inte haft med Westander att göra i arbetet kring restaurangmomsen.