Dagens namn: Pontus, Marina
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Aftonbladet avslöjar: Ryanairpiloternas villkor

Foto: AP

Här är det hemliga anställningskontraktet som avslöjar de tuffa arbetsförhållandena för piloterna som arbetar för Ryanair.

Enligt fackförbundet Svensk Pilotförening rör det sig om villkor som inte hör hemma på svensk arbetsmarknad.

– Det här kontraktet är förmodligen inte lagligt i Sverige, eller borde i alla fall inte vara det, säger ordförande Martin Lindgren.

Det irländska flygbolaget Ryanair lockar varje år horder av svenska resenärer genom billiga priser. Men företaget är skandalomsusat och både säkerheten och villkoren för de anställda har vid flera tillfällen varit uppe för het debatt.

Aftonbladet har tagit del av ett hemligt kontrakt som en del av piloterna som flyger Ryanair-planen skriver på. Det avslöjar detaljer om hur arbetsförhållandena ser ut. Den som läcker ut detaljer från det riskerar höga böter.

Piloterna är inte direkt anställda i det irländska flygbolaget. I stället måste de själva bilda ett Limited-bolag tillsammans med andra piloter. Via detta bolag skriver de sedan kontrakt med brittiska Brookfield Aviation som sedan förmedlar deras tjänster till Ryanair.

Fackförbundet Svensk Pilotförening är mycket hårda i sin kritik mot hur kontraktet är utformat. Enligt deras uppgifter är det ett stort antal svenska piloter som arbetar under liknande kontrakt.

– Upplägget är avancerat eftersom Ryan Air vill undkomma all typ av ansvar som arbetsgivare, även när det gäller skatter och sociala avgifter. Piloterna hamnar i en väldigt svag ställning gentemot arbetsgivaren och det finns ingen balans över huvud taget, säger fackordförande Martin Lindgren.

 

Ingen skyldighet att erbjuda jobb

I kontraktet som Aftonbladet tagit del av står att Ryanair och Brookfield Foundation inte har någon skyldighet att erbjuda något jobb till de piloter som skrivit under. Däremot är piloten skyldig att så till förfogande - utan att få lön.

Eftersom piloterna arbetar via ett eget bolag är de dessutom själva skyldiga att betala in skatter och sociala avgifter.

– Det här har blivit lite av ett tillsynsproblem. Det finns piloter som åker från bas till bas och inte har något direkt hemmaställe. Var man ska betala sina sociala avgifter blir då svårt att bedöma, säger Martin Lindgren.

Den som skriver under kontraktet går också med på att arbeta mellan mars och oktober, plus tre av årets fyra återstående månader. Det innebär att semestern bara kan infalla mellan november och februari om piloten själv inte kan hitta en duglig ersättare.

Om piloten behöver vara ledig på grund av sjukdom eller andra personliga problem, som om en nära anhörig gått bort, kan man få ledigt med sjuklön.

– Men det är upp till till Ryanair att välja om piloten ska få vara ledig men ändå få betalt. Så ska det inte fungera, säger Martin Lindgren.

 

"Förmodligen inte lagligt"

Piloterna kan säga upp kontrakten när som helst, med tre månaders uppsägningstid. Men samtidigt kan Ryanair också riva kontraktet när som helst.

– Om de avslutar ett kontrakt så kan de helt och hålla styra hur mycket du ska få jobba de tre sista månaderna. Det har förekommit att piloter inte fått jobba på tre månader men de är ändå tvungna att stå till förfogande, vilket inte ger någon ersättning, säger Martin Lindgren.

I dag ska frågan om social dumpning inom flygbranschen lyftas under en interpellationsdebatt i Riksdagen. Det är Ali Esbati (V) som som ställa frågor till arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M).

Martin Lindgren hoppas nu att politikerna ska ta hårdare tag mot företag som Ryanair.

– De här kontrakten hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. Det är förmodligen inte lagligt och om det är det så borde det inte vara lagligt.

Han skulle gärna se att den svenska regeringen gjorde som man gjort i Frankrike.

– Där har man infört kraftiga böter för företag som utnyttjar arbetskraft på det här sättet. Det här ska inte få förekomma i Sverige.

Aftonbladet har varit i kontakt med Ryanair. Bolaget vill inte svara på några frågor utan hänvisar till Brookfield Aviation.

– Brookfields anställningskontrakt är en fråga för dem. Vi kan inte kommentera detaljer i konfidentiella anställningskontrakt, säger Robin Kiely, presskontakt på Ryanair.

"Många bolag gör som Ryanair"

På Brookfield Aviation säger marknadschefen Declan Dooney att det är många bolag, bland annat Ryanair som använder en mix av egna anställda och piloter som har egna företag.

– Det sker på Lufthansa, Easyjet, Norwegian, SAS, Emirates and Etihad också. Det sker också på många tidningar, säger han.

Han menar att frågan om varför bolaget inte måste erbjuda jobb är "fånig" eftersom det står tydligt i det kontrakt piloten skriver på. Det samma gäller också frågan om semestern.

Declan Dooney vill heller inte recensera kritiken i Sverige.

– Alla våra kontrakt är fullt kompatibla med EU:s lagar när det gäller arbete och kontrakt, vilket också styr den svenska marknaden.

Senaste TV-klippen