Dagens namn: Elisabet, Lisbet
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Experten varnar för virtual reality-trenden

Virtual reality spås bli nästa stora grej i spelvärlden.

Men före detta Valve-medarbetaren Fabian Giesen ser en mörk framtid för tekniken.

Han menar att den kommer att förstöras av reklam.

Virtual reality är stekhett just nu. Kommande vr-glasögonen Oculus Rift och Project Morpheus har redan hajpats stort i media världen över, och många ser virtual reality-tekniken som framtidens spelfält.Men alla är inte lika enhälligt positiva till vad vr kan komma att erbjuda.

Utnyttjar på ”fel sätt”

Fabian Giesen, som 2012 jobbade på spelföretaget Valve med deras vr-satsning, menar att tekniken i sig är fantastisk men att folk i ledande positioner har för avsikt att utnyttja den på ”fel sätt”.

– En del av mitt problem med virtual reality är att folk har sådana typiska cyberpunk-förväntningar på tekniken, att det ska vara ett sorts 3d-Internet som man kan gå runt och ha äventyr i. Det kanske låter kul rent teoretiskt, men det kommer aldrig att bli lika bra rent praktiskt, skriver Giesen på Github.

Virtual reality - dåliga nyheter

Fabian fortsätter att berätta. – När jag säger att ”virtual reality är dåliga nyheter” pratar jag rent specifikt om det onlinerollspelsliknande delade universum som cyberpunk-genren har lovat oss, inte om det mer öppna konceptet kring vad vi kan göra med vr-glasögon när de väl existerar. Och ja, det här onlinerollspelsuniversumet är verkligen vad många vr-entusiaster hoppas på, och också vad många som arbetar med vr strävar efter att åstadkomma.

Styrs av företag

Giesen menar att den här visionen kommer placera virtual reality i händerna på ”annonsörerna istället för användarna”.– Föreställ dig ett delat onlinerollspelsuniversum som styrs av ett företag som redan känner alla dina vänner, som försöker maximera ditt engagemang (”hallå där, alla dina vänner spelar redan, vill inte du också vara med?”), som säljer din uppmärksamhet till annonsörer och som också bygger en detaljerad profil av dig baserad på alla dina intressen.– ”Det är okej, fortsätt göra det du gör, vi vill bara se på!” (Genom dina egna ögon om möjligt.)

Inget släppdatum

Framtiden får utvisa om Giesen har rätt. Ännu finns inget släppdatum för Facebook-ägda Oculus eller Sonys respektive vr-satsningar.

Jonas Högberg