Dagens namn: Sigvard, Sivert
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan

Cykeln trasig efter tre år - får ingen ny

Reklamationstiden hade gått ut: Det är beklagligt

Peter Lundberg köpte en cykel för 8 000 kronor.

Efter tre år var den förbrukad.

Men allt han får är rabatt på nästa cykel av samma märke.

Svenskarna lägger ner allt mer pengar på sina cyklar, både i ­inköp och i fråga om tillbehör och ­reparationer.

Peter Lundberg i Linköping trodde på Crescents texter om att deras cyklar är så hållbara att de ofta går i arv och la 8 000 kronor på en vanlig herrcykel.

- Den har bara vardagscyklats, säger Peter.

Började svaja

Lite drygt tre år efter inköpet, precis när reklamationstiden gått ut, började cykeln svaja.

- Det var min son som cyklade på den och det hade kunnat gå hur illa som helst.

Det visade sig att ramen spruckit, ett mycket allvarligt fel.

- Rambrott är en allvarlig brist och det finns kvalitetsnormer som måste följas för att man över huvud taget ska få sälja en cykel, säger Klas Elm, som är vd för branschorganisationen Svensk Cykling.

För Peter Lundberg började en lång räcka av samtal och mejl med affären som sålt cykeln och med Crescent.

”Måste sätta en gräns”

- De erbjöd mig 25 procents ­rabatt på en ny cykel. Jag tycker inte att det känns lockande.

På Crescent beklagar man det inträffade men anser sig inte kunna göra mer än vad man gjort:

- Det är beklagligt att en cykel bara håller tre år, säger Ulf ­Nilsson på Cykleeurope, som är paraplyföretag för en rad cykelmärken, däribland Crescent.

- Men vi håller oss till den svenska konsumentköpslagen och någonstans måste vi sätta en gräns.

”Finns inget lagrum”

Hans Lundin på Konsumentverket håller med om att det är snopet att konsumenten inte har någon rätt efter treårsgränsen:

- Rent spontant kan jag tycka att det är rimligt att konsumenten har högre förväntningar på en så dyr cykel men det finns inget ­lagrum som träder i kraft sedan reklamationstiden gått ut.