Aftonbladet
Normal text Stor text Extra stor text
Textstorlek:

Så bör du dricka när du tränar

Tryckande sommarvärme och backar som suger musten ur dina muskler. Vid den här tiden på året är vätskebrist din värsta fiende.

– Värsta scenario? Man kan dö av uttorkning, säger Christer Skog vid Sport Support Center.

  Läs utmanarnas blogg – följ Emelie och Andreas tuffa väg mot framgång.

  Så mycket måste du dricka Testet som räddar din träning.
  Studie: sportdryck förbättrar träningen Expertens tips: "drick ofta"

När det är varmt ute svettas du mer än vid svalt väder och förlorar både vätska och salt. Redan vid lite vätskeförlust minskar din blodvolym. Det gör att hjärtat måste slå snabbare för att transportera samma mängd syre än normalt.

– Det är orsaken till att du orkar sämre vid vätskebrist, skriver Charlotte Svalander, dietist, i tidningen Runner's World.

Symtomen som kan dyka upp vid vätskebrist kan vara otäcka: yrsel, kramper, illamående och svimning.

Enligt en artikel från TT fick omkring 150 personer sjukvårdshjälp under förra årets Göteborgsvarvet. De hade drabbats av löparkollaps, ett obehagligt men ofarligt resultat av vätskebalansrubbning.

Claes Mangelus, tävlingsläkare, kallar kollapsen ett godartat tillstånd och ger löparna ett tips:

– Träna på att dricka också.

”Drick små skvättar ofta”

Under långvarig ansträngning, speciellt om du svettas mycket så är det dumt att bara dricka vanligt vatten, menar Charlotte Svalander. Sportdrycker, som Powerade, innehåller lagom mycket salt för att återställa saltbalansen.

– Många som drabbas av uttorkning eller övervätskning (att man dricker för mycket, reds. anm) under motionslopp är just oerfarna löpare. Drick hellre små skvättar ofta, än mycket vid ett tillfälle, skriver Charlotte Svalander.

”Grymt prestationsnedsättande”

Christer Skog vid Sport Support Center menar att man bör dricka sportdryck var 10-15 minut under ett intensivt träningspass.

– Sportdryck innehåller vatten, socker och mineraler som är sammansatta på sådant sätt att kroppen kan ta upp det. Vad många missar att prestationsnedsättningen vid träning är just vätskebristen. Vid anstängning så förlorar du vissa mineraler, näringsämnen och vätska. Det finns mycket att vinna i att lära sig dricka sportdryck, säger han.

Vad är det värsta som kan hända vid vätskebrist?

– Värsta scenariot? Man kan dö av uttorkning. Men framför allt är det grymt prestationsnedsättande.
En ny studie visar att idrottare kan avvärja tecknen på fysisk och psykisk utmattning 37 procent längre om de dricker sportdryck. De kan också springa snabbare, har bättre motorik och är mentalt skarpare, säger studien som publiceras i aprilnumret av Medicine & Science in Sports & Exercise.

Powerade

Så undviker du uttorkning

Tänk på att:

Drick för att förebygga en dipp i prestationen.

Kom ihåg att du måste dricka innan träningen - och även efteråt.

Drick små klunkar ofta, ungefär 1-2 dl var 10-15 minut.

Öva på drickandet. När det är dags för en tävling så gäller det att veta när och hur mycket du bör dricka.

 
Hur vet du att du är uttorkad?

Ökad törst.

Torr mun.

Svimfärdighet.

Trötthet.

Låg urinavyttring.

Huvudvärk.


Vid en timmes träning förbränner du i genomsnitt:

400 till 800 kcal.

Ca 1 liter vatten.

Salter genom svett.

Läs här om fördelarna med Powerade

Utskriftsdatum:
Publicerad: 2011-06-17
Webbadress: https://www.aftonbladet.se/kampanj/arkiv/powerade/loparskolan/article13178012.ab
© Aftonbladet
Tipsa oss!
MMS & SMS: 71000
Mejla: tipsa@aftonbladet.se
Ring: 08 - 411 11 11